Egy
 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a kormány felébredjen a növekedési 
álomvilágból és a realitásokhoz közelebb álló makrogazdasági pályában 
kezdjen gondolkozni. Az átírt gazdasági jövőkép egyúttal arra is 
kényszerítette a kormányzatot, hogy újragondolja a költségvetés 
szerkezetét, legalábbis ez derül ki a idei és a jövő évi költségvetéshez
 csatolt közép távú kitekintő számokból. Az őszi parlamenti szezon 
kezdetével hamarosan újraindul a jövő évi büdzsé vitája.Újragondolt növekedés    Alig
 egy év leforgása alatt alaposan megváltozott a kormány jövőképe, miután
 az európai adósságválság hatásait nem lehetett megállítani a határnál. A
 2011 őszén megtervezett 2012-es költségvetés, valamint az idén nyáron 
megalkotott 2013-as büdzsé hosszabb távra kitekintő fejezeteiből 
világosan kirajzolódik, hogy a kormány maga is sokkal pesszimistábban 
ítéli meg a magyar gazdaság kilátásait. Igaz ugyanakkor az is, hogy a 
kincstári optimizmus ettől a kormánytól sem áll távol (mivel más 
előrejelzésekkel összevetve még mindig optimista a magyar kormány).  


A
 kijózanodás már a várható GDP-növekedési számokban is tükröződik, 
miután a kormány a mostani tervezés során lemondott 2015-ig a 3%-os 
gazdasági növekedésről, pedig tavaly ősszel látta még ezeket a számokat 
(sőt, 5%-os növekedést is emlegetett).  

A
 növekedési prognózisok visszavágása arra vezethető vissza, hogy a 
kormány a főbb makrogazdasági mutatók várható alakulását is 
kedvezőtlenebbül ítéli meg az adósságválság súlyosbodása miatt. A 
háztartások fogyasztása lassabban indul be, a beruházások növekedése 
kisebb lehet és az export bővülése sem lesz annyira lendületes, mint 
arra a kormány korábban számított.  



Felülírt adótervek    Nemcsak
 a közép távú növekedési terveit gondolta újra a kormány, hanem 
újraigazította a költségvetés várható szerkezetét is. Minden főbb 
adótípusban a korábbiaknál magasabb bevételeket vár a kormány. A 
gazdálkodó szervezetek befizetései ugyan csökkennek jövőre (a bankadó 
lefelezése, a különadók kivezetése és az eva-bevételek visszaesése 
miatt), ám ezt követően magasabb bevételeket vár el a kormány a 
szektortól, mint korábban. Itt fontos azonban megjegyezni, hogy a 
2013-as költségvetéshez tartozó kitekintő fejezet után terjesztette be a
 kormány a munkahelyvédelmi akciótervet, melynek keretében két új 
kisvállalkozói adó kerül bevezetésre, és ezek alapvetően átírják a 
számokat.    
Az új közép távú költségvetési mérlegből világosan 
kirajzolódik a kabinet adópolitikai elképzelése, miszerint a fogyasztási
 típusú adóbevételeknek a jövőben jóval nagyobb szerepük lesz. A friss 
tervek szerint a fogyasztáshoz kapcsolt adókból származó bevételek 3 év 
leforgása alatt közel 1000 milliárd forinttal növekednének, miközben 
tavaly ősszel ennél lényegesen szerényebb növekedéssel számolt a 
költségvetés. A magasabb bevételi számok mögött elsősorban az új adók, a
 pénzügyi tranzakciós illeték, valamint távközlési adó bevezetése áll. A
 közeljövőben azonban még ezek az összegek is átírásra kerülhetnek, ha a
 kormány enged a nemzetközi szervezetek elvárásainak és nem sújtja 
tranzakciós illetékkel a Magyar Nemzeti Bankot. Ebben az esetben mintegy
 110 milliárd forint esik ki a bevételi oldalon, amelyet pótolni kell.    
A
 kormány a lakosság nagyobb tehervállalására is épít a jövőben, miután a
 lakosság befizetései a korábbi tervekhez képest erőteljesebben fognak 
növekedni. Ez részben a gyorsabban növekvő személyi jövedelemadó 
bevételekkel magyarázható, másrészt pedig azzal, hogy 2013-tól az eddig 
önkormányzatokat megillető gépjárműadó 60%-a a központi költségvetés 
bevételeit hizlalja.  


Érdekességek a kiadási oldalon is    A
 költségvetés kiadási oldalán is találkozhatunk jelentősebb 
változásokkal. Ilyen például, hogy az egyedi és normatív támogatások 
nagyobb növekedésével számol a kormány, a lakásépítési támogatások az 
otthonteremtési program (új lakásépítési támogatás és az otthonteremtési
 kamattámogatás) miatt 50 milliárd forinttal magasabbak lehetnek, mint a
 korábbi prognózis szerint. A fogyasztói árkiegészítést viszont 
befagyasztja a kormány, ami összefügg azzal, hogy a fejlesztési tárca - a
 Széll Kálmán Tervben szereplő elképzeléseknek megfelelően - dolgozik a 
kedvezményrendszer átalakításán. Hasonlóképp nem számol 
kiadásnövekedéssel 2015-ig a családtámogatások, a korhatár alatti 
ellátások és szociális támogatások esetében.    
Lényegesen 
nagyobb kiadással számol viszont a költségvetési szervek és fejezeti 
kezelésű előirányzatok esetében a kormány a következő évekre. Ez 
egyszerre fakad abból, hogy a költségvetési szervek kiadásai látványosan
 emelkednek (a közigazgatás átalakítása következtében), valamint 
növekednek az uniós programokból támogatott kiadások. Ezzel párhuzamosan
 az önkormányzati rendszer átalakítása miatt a helyi önkormányzatok 
támogatása csökken, amivel tavaly ősszel még egyáltalán nem számolt a 
költségvetés kitekintő fejezete.  
 
Klikk a képre! 
 | 
A
 2013-as költségvetés kitekintője a kamatkiadások tekintetében is 
lényegesen eltér a 2012-es büdzsé kitekintőjétől, a kormány ugyanis 
150-200 milliárd forinttal magasabb kamatteherrel kalkulál a következő 
évekre. Igaz a közép távú kitekintőben még nem szerepel a kormány azon 
várakozása, hogy az EU/IMF-megállapodás 110 milliárd forinttal csökkenti
 már jövőre a kamatkiadásokat. A megállapodás megkötése tehát alapjaiban
 írná át a kamatkiadások sorát, ami azt jelenti, hogy e nélkül szinte 
biztosan nem teljesülne a kormány egyik legfontosabb korábbi célja, a 
kamatterhek csökkentése.    
A 2013-as költségvetés kitekintő 
fejezetének másik érdekessége, hogy az Országvédelmi Alap a jövő évi 100
 milliárd forintos előirányzat után folyamatosan növekszik, 2015-ben 491
 milliárd forintra, 2016-ban pedig már 907 milliárd forintra rúghat. A 
Nemzetgazdasági Minisztérium ezzel kapcsolatban érdeklődésünkre 
kifejtette, hogy az Országvédelmi Alap növelésére azért volt szükség, 
mert az előre rögzített mértékű hiány és a feltételek változatlanságát 
feltételezve kedvezőbb egyenleg keletkezne. "A 2014-2016-os időszakban a
 kitekintés elve az volt, hogy a hiány mértéke az előre rögzített 
mértékű legyen, ugyanakkor minden feltétel változatlansága (ún. "no 
policy change" szcenárió) és a makropályára vonatkozó prognózis mellett 
ezekben az években ennél lényegesen kedvezőbb egyenleg keletkezne. A 
rögzített hiánymérték és e kedvezőbb egyenleg közötti különbözet 
szerepel az Országvédelmi Alap soron" - magyarázta a tárca, amely azt is
 megjegyezte, hogy a 2014-2016. évi számítások a 2013-as költségvetés 
tájékoztató mellékletét képezték és nem tartalmazzák a módosító 
javaslatok (pl. munkahelyvédelmi akcióterv) hatásait.    
A Parlament 
július 12-én fogadta el
 a - fent bemutatott kitekintő fejezetekkel együtt június közepén 
beterjesztett - 2013-as költségvetés főszámait, miután az utolsó 
pillanatban módosították a munkahelyvédelmi akciótervvel. Az őszi 
parlamenti ülésszakon kerül sor a törvényjavaslat részletes vitájára, és
 a főbb fejezeteken belül történhetnek még átcsoportosítások. A 
tervek szerint szeptember 23-án lehet végleges, elfogadott 2013-as költségvetése Magyarországnak.  

Budapest,
 2012. július 12. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter (b) és Hende
 Csaba honvédelmi miniszter szavaznak a jövő évi költségvetés fő számait
 tartalmazó törvényjavaslatról az Országgyűlés plenáris ülésén.
             
Kommentáld!