Önt nemrégiben egyhangúlag 
választották meg Magyar Országos TDM Szövetség elnökének. Bár a turizmus
 kapcsán egyre többször kerül elő a TDM-rövidítés, nem igazán tudjuk, 
hogy ez mit is jelent…A TDM, a turisztikai desztinációs 
menedzsment az Európai Unió által megkívánt módszer a turizmus 
fejlesztésére, amelynek lényege, hogy azok vegyenek részt a döntésekben,
 akiknek a bőrére a játék megy. Vannak olyan országok, ahol ez 
természetes módon kialakult, mert az erős szakmai szervezetek „kiverték”
 az önkormányzatokból. Nálunk viszont a józan belátás eredményeként 
központi segítséggel, EU-s pályázati ráhatással jöttek létre a helyi 
TDM-ek. 
Ez részben érdekképviseleti szerv, de marketinget, a 
tanácsadást és a termékfejlesztést is itt végzik el, amely ahhoz kell, 
hogy az adott turisztikai célpont külső szemmel vonzóbb legyen, és az 
oda érkező turista jobb kiszolgálásban részesüljön, mint most. Jelenleg 
egy területen vagy van turinform-iroda, vagy nincs, és ott szerencse 
kérdése, hogy megfelelően érdekelt-e az alkalmazott, miközben leginkább 
ennek az alkalmazottnak a hozzáállásától függ, hogy egy turista milyen 
kiszolgálásban részesül. 
Ezen az alapon tudott ilyen sikeres 
lenni például az 500 ezer lakosú Dél-Tirol, ahol alig van valami 
érdekesség. Az egész tulajdonképpen egy völgyben áthúzódó út, de mégis 
29 millió vendégéjszakát tudnak összehozni két megyényi területen. 
Mindeközben egész Magyarország Budapesttel együtt mindössze 19 millióra 
képes. Ha pedig a 8 milliós lakosú Ausztriát néznénk, amely 130 millió 
vendégéjszakát produkál, akkor jól látható mekkora a lemaradásunk.
Magyarországon nem igazán 
voltak hangosak azok a kritikák, amely szerint ekkora gond lenne a 
turisztikai ágazattal, mint ahogy mondta...Pedig
 Magyarország turisztikai értelemben sereghajtó Európában, még ha nem is
 ezt kommunikálják a hivatalos források. Ennek ellenére a 
szállodaszövetség, a magánszállás-kiadók szövetsége, a beutaztatók 
utazási világszövetsége, vagy a szakmát felölelő országos TDM szövetség 
látja, hogy nem sikertörténet. Amíg pedig nem érdekalapon működik, addig
 nem is várható érdemi változás. 
Legutóbbi időkben a pénzügyi-gazdasági válsággal magyarázták a nagy visszaesést a turizmusban…De
 nagy fejlődés sem volt soha. Igazából akkor volt jelentős tömegeket 
megmozgató beutazóturizmus, amíg a kelet- és nyugatnémetek nálunk 
találkoztak, és amíg a cseheknek, szovjeteknek, bolgároknak mi voltunk a
 nyugat, ameddig eljöhettek. Ahogyan azonban ez megszűnt, Magyarország 
vonzereje is elveszett. A német újraegyesítésnek, a nosztalgiának hála a
 keletnémetek még kitartottak mellettünk egy darabig, de ezután a 
növekedést már csak a szállodakapacitás bővülése és az általuk kifejtett
 marketingmunka generálta. Ha viszont az átlagárakat nézzük, láthatjuk, 
tíz évvel ezelőtt ugyanannyi volt egy szállodai szoba átlagára miközben 
az infláció közben közel száz százalékos volt.          
          
          
Magyarországnak egyedül a kapacitásbővülése mérhető Európához, de így 
közel a nulláról elég látványosnak tűnik a fejlődés, nem véletlen, hogy 
ebben a tekintetben Ukrajnával állunk párban. Lehet sikerágazatról 
kommunikálni, mert mindig lehet olyan számokat találni a statisztikában,
 amire lehet hivatkozni, miközben lassan banki tulajdonba kerül a 
szállodák fele. 
A KSH számait sokan igyekeznek tetszetősebb 
fényben feltüntetni, de kiderül, hogy a legfontosabb küldőpiacunkon, a 
németekén 2010-ben, még a rendkívül alacsony 2009-es értékekhez képest 
is drasztikus visszaesés történt, és Németország tekintetében 
Magyarország a legutolsó célpont. Balatonon például a rendkívül 
alacsony, szinte a nullához közelítő részvétel önmagához képest még hat 
százalékot csökkent. Nyugat-Dunántúl gyógyfürdői már simán verik a 
Balatont, amely így már csak a harmadik Budapest után. 
Az első Orbán-kormány idején meghirdetett fürdőépítő Széchenyi terv wellness-szállodái nem hozták az eredményeket?Ez
 leginkább a kapacitásokat növelte, de a piac is átstrukturálódott. 
Sokan, akik addig magánszállásokon, kempingekben szálltak meg, vagy nem 
engedhették meg maguknak a nyaralást, az akcióknak vagy éppen az üdülési
 csekknek köszönhetően mégis elmennek hosszabb-rövidebb időre – esetleg 
csak egy hosszú hétvégére – wellness-szállodákba. Persze ha nem lett 
volna üdülési csekk a wellness szállodák felfutása sem jöhetett volna 
létre. 
Ráadásul jó magyarosan túlzottan nőttek a kapacitások, 
mivel a beruházások nem átgondolt területeken jöttek létre, olyan 
helyeken, ahová nem szabadott volna szállodát építeni, mert maga a 
terület nem vonzó. Hiába építünk 4-5 csillagos szállodát olyan helyre, 
ahová oda sem lehet jutni, vagy ahol a szállodán kívül semmi egyéb 
nincs. Ez ideig-óráig működik, de külföldi piacra ezzel nem lehet 
kimenni.          
A demjéni gyógyfürdő. Fotó: H. Szabó Sándor / MTI
          
          
Belföldön valóban történt némi fejlődés. Az emberek elkezdtek utazgatni,
 ami automatikusan jött az internet és a tévé által keltett igényekkel. 
És tegyük hozzá, hogy a béka feneke alá lemenő árakkal, hiszen ugye tíz 
évvel ezelőtti szintről beszélünk.
Nem véletlenül nincsenek 
jelentős befektetések, hiszen a statisztikákat a nagybefektetők is 
látják, akik ilyen átlagárak mellett nem fognak idejönni. Mellesleg úgy 
tűnik, hogy a wellness szállodák építésébe is akkor fogtunk bele, amikor
 nyugaton, már kezdtek bezárni, mert kiderült, hogy fenntarthatatlanok.
Akkor azt mondja, hogy ez mégsem jó trend? Hiszen  úgy tűnt, hogy a világban ez igen népszerű irányzat.Nem én mondom, hanem a számok. Átgondolatlanul, túlméretezett, fenntarthatatlan módon semmiképp nem érdemes erre indulni. 
Pedig
 sokak szerint az elöregedő Európában Magyarországnak az is megfelelő 
stratégia lehetne, hogy egyfajta nyugdíjas szanatóriummá válna, akár az 
Európai Unió Floridája is lehetnénk. Egy hasonló 
kormányzati szándék létezik is, és a gyógyvizeinkkel indokolt is lehet 
ez az út. A gond azonban az, hogy ezen csak most indulunk el, mintha 20 
évig semmi nem történt volna. Eddig csak rögtönzött lépések voltak, így 
az egész öntörvényűen fejlődött. Évente jött az újabb akció: most ennek 
vagy annak az éve van. Nincs az a szakember, aki évről éve fel tud 
építeni egy új márkát. Persze rettentő sok pénzből ezt is meg lehet 
tenni, de csak összekavarják vele a vevőkört. 
Ha eldöntjük, hogy
 Európa nyugdíjas otthona akarunk lenni, vagy ahogy szebben hangzik 
rekreációs központja – ahogyan kommunikációs szinten erről már döntöttek
 is –, akkor meg kell vizsgálni, hogy mit akarnak Európa nyugdíjasai. 
Egy gyógyfürdő ugyanis nem attól lesz jó minőségű, hogy melléépül két 
hotel, hanem ha kórházi szanatóriumi kapacitások is tartoznak hozzá. 
Ezek viszont csak minimálisan fejlődtek az utóbbi években. Ennek a 
gyakorlati megvalósulásából még nem látunk semmit, hiszen ide 
pluszforrásokra van szükség.           
A Hévizi Gyógytó. Fotó: Manek Attila / MTI
          
          
Olyan gyógyászati beruházások kellenének, ami miatt egy középjövedelmű 
svájci nyugdíjas például úgy érezné, hogy Magyarországon érezné 
biztonságban magát, és itt látná biztosnak a saját gyógyulását. Persze 
ezt még elképzelni is furcsa, hogy ilyenre gondolna egy módos svájci. És
 az utóbbi időben nem is tettünk semmit azért, hogy ezt gondolja. 
Az
 a baj, hogy a tények puszta ismertetése is panaszkodásnak tűnik, pedig 
csak arra igyekszem felhívni a figyelmet, hogy az úton el kell indulni. 
Tudunk megoldást találni. Az érdek alapján felépülő TDM-szervezetekkel, a
 szakmai szervezetekkel, a kormányzattal és azokkal az 
önkormányzatokkal, ahol hagyják a szakmát szóhoz jutni. Ott ahol azonban
 a mikszáthi világ működik, ahol ők akarják megmondani, hogy ki lesz a 
menedzser, ott ugyanaz lesz, mint eddig. Ahol az egyik szereplő úgy 
véli, hogy nála az igazság, ott nagy baj van. 
Az
 ön területét, Bükfürdőt egyfajta mintamodellnek tekintik, ezért is 
választották meg egyhangúan a szövetség elnökének. Mi miatt működik ott?
 Máshol miért nem?Elsősorban, mert a szervezet 
alapításakor, nagyon figyelt az önkormányzat és a szakma, hogy úgy 
hozzuk létre, ahogyan a nagykönyvben meg van írva. Mindegy, hogy 
szervesen épült fel, vagy a törvény írja elő, de megvannak a folyamat 
alapjai, amely az alapszabályba is lefektethető. Amennyiben az elnökség,
 az elnök, illetve a menedzser személye olyan, hogy mindenki számára 
elfogadható jó kompromisszum. Nagyon figyeltünk, hogy az elnökségben 
valamennyi szakmai ág képviselve legyen: szállodás, vendéglátós, 
civilszervezet, önkormányzati tag, magánszállás kiadó és utazási iroda 
is. Itt mindenkinek a szava nagyjából egyenlő súllyal jelentkezik, és 
amikor egyéb marketingterveink vannak, még nagyobb kört igyekszünk 
bevonni, hogy mindenki, akinek ötlete van, be tudjon szállni. Most 
például ott tartunk, hogy amíg az idegenforgalmi adó nem közvetlenül a 
TDM-ekhez érkezik, addig annak lehetséges visszaforgatásáról tárgyalunk.
 Azt is vizsgáljuk, hogy egy önkormányzati beruházás hogyan tud 
kapcsolódni egy turisztikai beruházáshoz. Rettentő sok az a kapcsolódási
 pont, ahol egy önkormányzatnak egy új TDM-szervezetnek segíteni tud. 
Amennyiben egy önkormányzat valóban segítséget vár és el is fogad. Ha 
azonban hivatali arrogancia a válasz, ott nagyon nehéz sikeres 
TDM-szervezetet működtetni. 
Ehhez az önkormányzattól is olyan 
hozzáállásra van szükség, amely ezt elősegíti. Az új önkormányzati 
választások után ez a helyzet rengeteg helyen megbicsaklott. Nem a 
politikai hovatartozás miatt alakult ez így, de számukra egyszerűen 
gyanús, amit nem ők hoztak létre. Ezért van szükség mindenkitől a méltó 
visszafogottságra, és a kellő aktivitásra. E nélkül nem fog működni.
Szóba
 került az idegenforgalmi adó visszaosztása, és az uniós források is a 
TDM-szervezetek finanszírozásánál. Miből áll össze TDM-ek forrása?A
 TDM-pályázatok semmi másra nem irányulnak, mint a szervezet 
létrejöttére, infrastrukturális hátterének megteremtésére, 
szolgáltatásainak fejlesztési és  marketingtámogatására. A 
TDM-pályázatokra jelenleg 5,2 milliárd forint áll rendelkezésre 
országosan. Ezt az összeget lehet lehívni az uniótól. Ha ezek a 
szervezetek nem tudnak megfelelően megalakulni, akkor ez elveszett pénz 
Magyarország számára. Egyelőre a kezdeteknél tartunk. Az első 
szervezetek 2009-ben indultak, és sok csak most fog megalakulni. 
Emellett alakulnak majd térségi TDM-ek, amelyek a helyiek által 
előállított turisztikai terméket vinnék bel- és külföldi piacra, de ezek
 még nem álltak fel.          
Hunguest Hotel, Hajdúszoboszló. Fotó: Oláh Tibor / MTI
          
          
A megalakuláshoz jelenleg az önkormányzatoknak vállalniuk kell az 
idegenforgalmi adó egy bizonyos százalékának átadását a TDM részére, 
mint tagdíj. A többi szakmai szervezet mellett önkormányzaté a 
legnagyobb tagdíjfizető, de egyben azt is vállalja, hogy minden 
döntéshozatalban kisebbségben marad. Pont ebből volt a legtöbb 
konfliktus, mert a legtöbb felkészületlen politikus attól ijed meg, hogy
 egy egyesületnek közpénzeket ad ki, amire neki látszólag nincs 
komolyabb rálátása. Ez persze nem igaz, mert az elnökségben benne van, 
és a döntéshozatalban is részt vesz, csak nem ő dönt. Itt közcélra pénzt
 ad ki egy olyan szakmai testületnek, amit nem ő ural. Ez minden 
nyugat-európai országban normális lenne, de nálunk mégsem az.
Ha 
azonban az önkormányzat még mindig a 19. század úri középosztályában él,
 akkor ez nem fog működni. Ott uralkodni akar, és a szemük előtt csak a 
megszerezhető pályázati pénzek lebegnek. És persze nem arra gondol, hogy
 a pénz a turizmusra érkezik, amit a TDM annak fejlesztésére költ el, 
amellyel az adott turisztikai desztináció szebb és jobb lesz. Helyette 
már az előre elköltött pénz lebeg a szemük előtt, amit meg kell 
szerezniük. Ezeken a helyeken pedig a TDM nem fog működni. Ott a 
menedzser szenvedni fog, az elnökséget változtatgatni fogják, puccsok 
lesznek, és a pénz megszerzésén folyik a veszekedés. 
Vegyünk egy hipotetikus önkormányzatrot, amely szeretné lenyúlni a TDM-pénzt, akkor ezt hogyan igyekszik megtenni?Például
 a saját aktív részvételével igyekszik létrehozni egy TDM-szervezetet 
helyben, vagy a térégben. Ilyenkor jellemzően nonprofit kft-t hoznak 
létre, és nem egyesületet, mert egy egyesületnél sokkal nehezebb a 
döntéshozatalt keresztülverni, és sokkal átláthatóbb is. A TDM 
szabályzata szerint az önkormányzatnak nem lehet 50 százaléknál magasabb
 a befolyása. Mit tesz ekkor? 50 százalék alatt belép a nonprofit 
kft-be, és bevisz egy-két önkormányzati tulajdonú céget, gyógyfürdőt 
vagy akár egy vízművet esetleg a városgazdálkodás céget, és valamit még 
hagy egy-egy olyan szállodásnak, akivel jóban van. Emellett pedig 
létrehoz egy kisebb egyesületet a kisebb tagok számára, 
magánszálás-kiadóknak, akiket egy alacsony hányaddal ugyancsak bevon – 
mert nélkülük nem beszélhetünk TDM-ről. Itt már mindjárt ötven százalék 
felett áll döntéshozatalkor. Persze még mindig ki lehet kötni, hogy a 
szakmai szereplők nélkül semmiféle döntés nem hozható, de azért valljuk 
be, ha a nagy többségben ott vannak az erős emberek, akkor Mari néni 
nehezen fogja érvényesíteni a saját elképzeléseit.
Utána viszont megkapják a pályázati pénzt. Mennyiről van szó? 	Ezt
 úgy határozták meg, hogy normál desztináció esetén minimum évi 20 ezres
 vendégéjszakával kell rendelkezniük ahhoz, hogy egyáltalán 
desztinációnak lehessen őket nevezni. Én ezt a számot felemelném akár 
100 ezerre is, mert a 20 ezer még egy igen alacsony látogatottságot 
jelent. Ezek a területek 50 millió forintra pályázhatnak helyi szinten. A
 gyógyüdülőhelyeknek – a kormányzat szándékaihoz csatlakozván – 100 
millió forintra lehet pályázniuk. Efelett a remélhetőleg hamarosan 
megalakuló térségi szervezetek, már több, mint 100 millió forintért 
pályázhatnak (jelentős, 70 százalék feletti marketingaránnyal).           
Saliris Resort, Egerszalók
          
          
Alapesetben két megalakuló helyi TDM, ahol az egyik mondjuk gyógyhely, 
megnyerhet 150 milliót, és ha ők létrehoznak maguk fölé egy térségi 
szervezetet, akkor az még 100 milliót kaphat. Így tehát egy egészen pici
 térség 250 millió forintért pályázhat infrastrukturális, marketing és 
termékfejlesztési témakörökben. 
Hogyan lehet megakadályozni, hogy az önkormányzatok más célra nyúlják le a pályázati pénzt, mint amire szánták?Rengeteg
 nagy önkormányzat, és több szolgáltató – legyen az gyógyfürdő-igazgató 
vagy szállodaigazgató – úgy gondolja, hogy nála van a bölcsek köve. 
Ezeken a helyeken nem működő esetleg rosszul vagy középtávon rosszul 
működő TDM-ek jönnek létre. Ha egy szervezetet egy szereplő elural, 
akkor abban a pillanatban felemás döntéseket fog hozni. Ha az adott 
területen nem nyugszik széles társadalmi bázison a döntés, akkor az 
középtávon nem vezet máshoz, mint veszekedéshez, kilépésekhez, 
sikertelenséghez. Rövid távon ezekkel a pályázati pénzekkel lehet 
sikereket elérni, de ezután nem fog működni. 
A két hónapja 
alakult országos TDM Országos Szövetség is kontrollt jelent. A fő 
célunk, hogy ezeket a feladatokat a helyes mederben tartsuk. Ha valahol 
fizikailag nem is látható, de vélelmezhető, hogy az önkormányzat vagy 
egyes szereplő befolyása a pályázat szellemiségével ellentétes, ott 
ezeknél a pályázatok elbírálásakor a szövetség fel fog lépni, hogy ezek 
ne nyerjenek. 
Jelenleg a mezőgazdasági minisztériumban zajlik a 
helyi TDM-szervezetek regisztrációja, ahol előírják a korábban említett 
feltételeket. Ahol pedig ezek vélelmezhetően nem állnak fenn, ott a 
szövetség közbe fog lépni, és ez a regisztráció sikertelenségéhez 
vezethet. 
Vétója lesz tehát az országos szövetségnek a szervezetek felállításakor?Szeretnénk
 ezt elérni a regisztrációnál és a pályázati elbíráláskor is. Abba 
persze az országos szövetség sem akar beleszólni, hogy az egyes 
szervezetek a megnyert pénzt mire fordítsák. Mi azt tartjuk a 
legfontosabbnak, hogy a szervezet hogyan jön létre. Ha a szervezet 
egészségesen alakult, akkor innentől kezdve, csak technikai kérdés, hogy
 mire és hogyan költik a pénzt. Ehhez az kell, hogy az adott 
desztinációban valóban képviselje magát minden ott működő jelentős 
szakmai ág és a fő attrakciók, valamint az önkormányzat hozzáállása is 
megfelelő legyen. Biztosítsa a kellő pénzeszközöket, de ne uralja a 
szervezetet. Ha viszont ez csak a pénzek lenyúlására szakosodott 
csoport, azt igenis befolyásolni kívánjuk.          
A Debreceni Hotel Divinus gőzkabinja. Fotó: Oláh Tibor / MTI
          
Ennyire láthatóak az ilyen csoportok?Természetesen.
 Az mindent elmond, hogy a másfél éve alakult nonprofit kft-knél már 
menedzsercserék történtek úgy, hogy a menedzser éppen csak elkezdett 
dolgozni. A vezetőváltás pedig tudottan a városok nyomására történt. Úgy
 gondolom, hogy ez sokat elárul. Maga a szervezet megalakulása is közel 
egy évig tart a pályázat megnyerésével együtt. Ha ennek a végén az új 
pályázati ciklus elején menedzsereket állítanak fel, ez már jelent 
valamit.
A TDM-ek mellett 
működik a Magyar Turizmus Zrt (MT Zrt.), amelynek ugyancsak az a 
marketingfeladata, hogy Magyarországra juttassa el a turistákat. 
Nincsenek ebből felesleges párhuzamosságok?Azért 
nincsenek, mert a Magyar Turizmus Zrt. helyi és térségi szinten nincs 
jelen. Vannak ugyan regionális igazgatóságuk, és egy budapesti 
központjuk.
De a fő céljuk ugyanaz, hogy eljussanak a turisták a magyar szállodákba, vendéglátóhelyekre…Bár
 már jó ideje léteznek a TDM-ek, de még az sem túlzás állítani, hogy el 
sem indult az együttműködés a MT Zrt-vel, így ez a fő céljaink között 
szerepel. Minden szállodai, szolgáltatási, turisztikai, 
vendégelégedettségi adat ugyanis a helyi TDM-ek adatai. Ezek 
felhasználása egy terület vagy akár egész Magyarország promotálására 
pedig a helyi turisztikai desztinációk közreműködésével kell hogy 
történjen.
Úgy gondolom, hogy az mindent elmond, hogy az ország 
második legnagyobb gyógyfürdőjét, Bükfürdőt meg sem kérdezik, amikor 
gyógyegészség-turisztikai marketinget szerveznek. Milyen adatok alapján 
és milyen marketing készül, ha egy szervezet nem kíváncsi a helyi 
szolgáltatók adataira, tapasztalataira?
Most új vezetője van a MT
 Zrt.-nek, és némileg együtt is érzek velük, mert hatalmas az elvárás 
velük szemben. Pillanatnyilag azonban a mi legfontosabb elvárásunk, hogy
 ha bármilyen marketingakciót szerveznek, Magyarországról vagy 
Magyarországra, akkor az a helyi szereplők bevonásával készüljön. A 
2012-es marketingtervben ne csak eszközként kezeljék őket, hanem velük 
is készítsék el. Az olyan study tour minket nem érdekel, amiről két 
nappal korábban kapunk értesítést. A Magyar Turizmus Zrt. a magyar 
turizmus nélkül legalábbis felesleges pénzkidobás. Minden jó szándék, és
 szakértelem ellenére, ha nem érdekalapon és valós adatok alapján 
működik, akkor az csak félmegoldás lesz.
Mi partnerek vagyunk 
abban, hogy a saját informatikai hálózatunkra felépülő 
monitoringrendszerünkkel ne csak a helyi és a térségi szervezeteinket 
segíthessük, hanem a Magyar Turizmus Zrt.-t is. Így hitelesebb, 
professzionálisabb lehet a marketingmunka, mert ez mindannyiunk közös 
érdeke.
 
Kommentáld!