Önt nemrégiben egyhangúlag
választották meg Magyar Országos TDM Szövetség elnökének. Bár a turizmus
kapcsán egyre többször kerül elő a TDM-rövidítés, nem igazán tudjuk,
hogy ez mit is jelent…A TDM, a turisztikai desztinációs
menedzsment az Európai Unió által megkívánt módszer a turizmus
fejlesztésére, amelynek lényege, hogy azok vegyenek részt a döntésekben,
akiknek a bőrére a játék megy. Vannak olyan országok, ahol ez
természetes módon kialakult, mert az erős szakmai szervezetek „kiverték”
az önkormányzatokból. Nálunk viszont a józan belátás eredményeként
központi segítséggel, EU-s pályázati ráhatással jöttek létre a helyi
TDM-ek.
Ez részben érdekképviseleti szerv, de marketinget, a
tanácsadást és a termékfejlesztést is itt végzik el, amely ahhoz kell,
hogy az adott turisztikai célpont külső szemmel vonzóbb legyen, és az
oda érkező turista jobb kiszolgálásban részesüljön, mint most. Jelenleg
egy területen vagy van turinform-iroda, vagy nincs, és ott szerencse
kérdése, hogy megfelelően érdekelt-e az alkalmazott, miközben leginkább
ennek az alkalmazottnak a hozzáállásától függ, hogy egy turista milyen
kiszolgálásban részesül.
Ezen az alapon tudott ilyen sikeres
lenni például az 500 ezer lakosú Dél-Tirol, ahol alig van valami
érdekesség. Az egész tulajdonképpen egy völgyben áthúzódó út, de mégis
29 millió vendégéjszakát tudnak összehozni két megyényi területen.
Mindeközben egész Magyarország Budapesttel együtt mindössze 19 millióra
képes. Ha pedig a 8 milliós lakosú Ausztriát néznénk, amely 130 millió
vendégéjszakát produkál, akkor jól látható mekkora a lemaradásunk.
Magyarországon nem igazán
voltak hangosak azok a kritikák, amely szerint ekkora gond lenne a
turisztikai ágazattal, mint ahogy mondta...Pedig
Magyarország turisztikai értelemben sereghajtó Európában, még ha nem is
ezt kommunikálják a hivatalos források. Ennek ellenére a
szállodaszövetség, a magánszállás-kiadók szövetsége, a beutaztatók
utazási világszövetsége, vagy a szakmát felölelő országos TDM szövetség
látja, hogy nem sikertörténet. Amíg pedig nem érdekalapon működik, addig
nem is várható érdemi változás.
Legutóbbi időkben a pénzügyi-gazdasági válsággal magyarázták a nagy visszaesést a turizmusban…De
nagy fejlődés sem volt soha. Igazából akkor volt jelentős tömegeket
megmozgató beutazóturizmus, amíg a kelet- és nyugatnémetek nálunk
találkoztak, és amíg a cseheknek, szovjeteknek, bolgároknak mi voltunk a
nyugat, ameddig eljöhettek. Ahogyan azonban ez megszűnt, Magyarország
vonzereje is elveszett. A német újraegyesítésnek, a nosztalgiának hála a
keletnémetek még kitartottak mellettünk egy darabig, de ezután a
növekedést már csak a szállodakapacitás bővülése és az általuk kifejtett
marketingmunka generálta. Ha viszont az átlagárakat nézzük, láthatjuk,
tíz évvel ezelőtt ugyanannyi volt egy szállodai szoba átlagára miközben
az infláció közben közel száz százalékos volt.
Magyarországnak egyedül a kapacitásbővülése mérhető Európához, de így
közel a nulláról elég látványosnak tűnik a fejlődés, nem véletlen, hogy
ebben a tekintetben Ukrajnával állunk párban. Lehet sikerágazatról
kommunikálni, mert mindig lehet olyan számokat találni a statisztikában,
amire lehet hivatkozni, miközben lassan banki tulajdonba kerül a
szállodák fele.
A KSH számait sokan igyekeznek tetszetősebb
fényben feltüntetni, de kiderül, hogy a legfontosabb küldőpiacunkon, a
németekén 2010-ben, még a rendkívül alacsony 2009-es értékekhez képest
is drasztikus visszaesés történt, és Németország tekintetében
Magyarország a legutolsó célpont. Balatonon például a rendkívül
alacsony, szinte a nullához közelítő részvétel önmagához képest még hat
százalékot csökkent. Nyugat-Dunántúl gyógyfürdői már simán verik a
Balatont, amely így már csak a harmadik Budapest után.
Az első Orbán-kormány idején meghirdetett fürdőépítő Széchenyi terv wellness-szállodái nem hozták az eredményeket?Ez
leginkább a kapacitásokat növelte, de a piac is átstrukturálódott.
Sokan, akik addig magánszállásokon, kempingekben szálltak meg, vagy nem
engedhették meg maguknak a nyaralást, az akcióknak vagy éppen az üdülési
csekknek köszönhetően mégis elmennek hosszabb-rövidebb időre – esetleg
csak egy hosszú hétvégére – wellness-szállodákba. Persze ha nem lett
volna üdülési csekk a wellness szállodák felfutása sem jöhetett volna
létre.
Ráadásul jó magyarosan túlzottan nőttek a kapacitások,
mivel a beruházások nem átgondolt területeken jöttek létre, olyan
helyeken, ahová nem szabadott volna szállodát építeni, mert maga a
terület nem vonzó. Hiába építünk 4-5 csillagos szállodát olyan helyre,
ahová oda sem lehet jutni, vagy ahol a szállodán kívül semmi egyéb
nincs. Ez ideig-óráig működik, de külföldi piacra ezzel nem lehet
kimenni.
A demjéni gyógyfürdő. Fotó: H. Szabó Sándor / MTI
Belföldön valóban történt némi fejlődés. Az emberek elkezdtek utazgatni,
ami automatikusan jött az internet és a tévé által keltett igényekkel.
És tegyük hozzá, hogy a béka feneke alá lemenő árakkal, hiszen ugye tíz
évvel ezelőtti szintről beszélünk.
Nem véletlenül nincsenek
jelentős befektetések, hiszen a statisztikákat a nagybefektetők is
látják, akik ilyen átlagárak mellett nem fognak idejönni. Mellesleg úgy
tűnik, hogy a wellness szállodák építésébe is akkor fogtunk bele, amikor
nyugaton, már kezdtek bezárni, mert kiderült, hogy fenntarthatatlanok.
Akkor azt mondja, hogy ez mégsem jó trend? Hiszen úgy tűnt, hogy a világban ez igen népszerű irányzat.Nem én mondom, hanem a számok. Átgondolatlanul, túlméretezett, fenntarthatatlan módon semmiképp nem érdemes erre indulni.
Pedig
sokak szerint az elöregedő Európában Magyarországnak az is megfelelő
stratégia lehetne, hogy egyfajta nyugdíjas szanatóriummá válna, akár az
Európai Unió Floridája is lehetnénk. Egy hasonló
kormányzati szándék létezik is, és a gyógyvizeinkkel indokolt is lehet
ez az út. A gond azonban az, hogy ezen csak most indulunk el, mintha 20
évig semmi nem történt volna. Eddig csak rögtönzött lépések voltak, így
az egész öntörvényűen fejlődött. Évente jött az újabb akció: most ennek
vagy annak az éve van. Nincs az a szakember, aki évről éve fel tud
építeni egy új márkát. Persze rettentő sok pénzből ezt is meg lehet
tenni, de csak összekavarják vele a vevőkört.
Ha eldöntjük, hogy
Európa nyugdíjas otthona akarunk lenni, vagy ahogy szebben hangzik
rekreációs központja – ahogyan kommunikációs szinten erről már döntöttek
is –, akkor meg kell vizsgálni, hogy mit akarnak Európa nyugdíjasai.
Egy gyógyfürdő ugyanis nem attól lesz jó minőségű, hogy melléépül két
hotel, hanem ha kórházi szanatóriumi kapacitások is tartoznak hozzá.
Ezek viszont csak minimálisan fejlődtek az utóbbi években. Ennek a
gyakorlati megvalósulásából még nem látunk semmit, hiszen ide
pluszforrásokra van szükség.
A Hévizi Gyógytó. Fotó: Manek Attila / MTI
Olyan gyógyászati beruházások kellenének, ami miatt egy középjövedelmű
svájci nyugdíjas például úgy érezné, hogy Magyarországon érezné
biztonságban magát, és itt látná biztosnak a saját gyógyulását. Persze
ezt még elképzelni is furcsa, hogy ilyenre gondolna egy módos svájci. És
az utóbbi időben nem is tettünk semmit azért, hogy ezt gondolja.
Az
a baj, hogy a tények puszta ismertetése is panaszkodásnak tűnik, pedig
csak arra igyekszem felhívni a figyelmet, hogy az úton el kell indulni.
Tudunk megoldást találni. Az érdek alapján felépülő TDM-szervezetekkel, a
szakmai szervezetekkel, a kormányzattal és azokkal az
önkormányzatokkal, ahol hagyják a szakmát szóhoz jutni. Ott ahol azonban
a mikszáthi világ működik, ahol ők akarják megmondani, hogy ki lesz a
menedzser, ott ugyanaz lesz, mint eddig. Ahol az egyik szereplő úgy
véli, hogy nála az igazság, ott nagy baj van.
Az
ön területét, Bükfürdőt egyfajta mintamodellnek tekintik, ezért is
választották meg egyhangúan a szövetség elnökének. Mi miatt működik ott?
Máshol miért nem?Elsősorban, mert a szervezet
alapításakor, nagyon figyelt az önkormányzat és a szakma, hogy úgy
hozzuk létre, ahogyan a nagykönyvben meg van írva. Mindegy, hogy
szervesen épült fel, vagy a törvény írja elő, de megvannak a folyamat
alapjai, amely az alapszabályba is lefektethető. Amennyiben az elnökség,
az elnök, illetve a menedzser személye olyan, hogy mindenki számára
elfogadható jó kompromisszum. Nagyon figyeltünk, hogy az elnökségben
valamennyi szakmai ág képviselve legyen: szállodás, vendéglátós,
civilszervezet, önkormányzati tag, magánszállás kiadó és utazási iroda
is. Itt mindenkinek a szava nagyjából egyenlő súllyal jelentkezik, és
amikor egyéb marketingterveink vannak, még nagyobb kört igyekszünk
bevonni, hogy mindenki, akinek ötlete van, be tudjon szállni. Most
például ott tartunk, hogy amíg az idegenforgalmi adó nem közvetlenül a
TDM-ekhez érkezik, addig annak lehetséges visszaforgatásáról tárgyalunk.
Azt is vizsgáljuk, hogy egy önkormányzati beruházás hogyan tud
kapcsolódni egy turisztikai beruházáshoz. Rettentő sok az a kapcsolódási
pont, ahol egy önkormányzatnak egy új TDM-szervezetnek segíteni tud.
Amennyiben egy önkormányzat valóban segítséget vár és el is fogad. Ha
azonban hivatali arrogancia a válasz, ott nagyon nehéz sikeres
TDM-szervezetet működtetni.
Ehhez az önkormányzattól is olyan
hozzáállásra van szükség, amely ezt elősegíti. Az új önkormányzati
választások után ez a helyzet rengeteg helyen megbicsaklott. Nem a
politikai hovatartozás miatt alakult ez így, de számukra egyszerűen
gyanús, amit nem ők hoztak létre. Ezért van szükség mindenkitől a méltó
visszafogottságra, és a kellő aktivitásra. E nélkül nem fog működni.
Szóba
került az idegenforgalmi adó visszaosztása, és az uniós források is a
TDM-szervezetek finanszírozásánál. Miből áll össze TDM-ek forrása?A
TDM-pályázatok semmi másra nem irányulnak, mint a szervezet
létrejöttére, infrastrukturális hátterének megteremtésére,
szolgáltatásainak fejlesztési és marketingtámogatására. A
TDM-pályázatokra jelenleg 5,2 milliárd forint áll rendelkezésre
országosan. Ezt az összeget lehet lehívni az uniótól. Ha ezek a
szervezetek nem tudnak megfelelően megalakulni, akkor ez elveszett pénz
Magyarország számára. Egyelőre a kezdeteknél tartunk. Az első
szervezetek 2009-ben indultak, és sok csak most fog megalakulni.
Emellett alakulnak majd térségi TDM-ek, amelyek a helyiek által
előállított turisztikai terméket vinnék bel- és külföldi piacra, de ezek
még nem álltak fel.
Hunguest Hotel, Hajdúszoboszló. Fotó: Oláh Tibor / MTI
A megalakuláshoz jelenleg az önkormányzatoknak vállalniuk kell az
idegenforgalmi adó egy bizonyos százalékának átadását a TDM részére,
mint tagdíj. A többi szakmai szervezet mellett önkormányzaté a
legnagyobb tagdíjfizető, de egyben azt is vállalja, hogy minden
döntéshozatalban kisebbségben marad. Pont ebből volt a legtöbb
konfliktus, mert a legtöbb felkészületlen politikus attól ijed meg, hogy
egy egyesületnek közpénzeket ad ki, amire neki látszólag nincs
komolyabb rálátása. Ez persze nem igaz, mert az elnökségben benne van,
és a döntéshozatalban is részt vesz, csak nem ő dönt. Itt közcélra pénzt
ad ki egy olyan szakmai testületnek, amit nem ő ural. Ez minden
nyugat-európai országban normális lenne, de nálunk mégsem az.
Ha
azonban az önkormányzat még mindig a 19. század úri középosztályában él,
akkor ez nem fog működni. Ott uralkodni akar, és a szemük előtt csak a
megszerezhető pályázati pénzek lebegnek. És persze nem arra gondol, hogy
a pénz a turizmusra érkezik, amit a TDM annak fejlesztésére költ el,
amellyel az adott turisztikai desztináció szebb és jobb lesz. Helyette
már az előre elköltött pénz lebeg a szemük előtt, amit meg kell
szerezniük. Ezeken a helyeken pedig a TDM nem fog működni. Ott a
menedzser szenvedni fog, az elnökséget változtatgatni fogják, puccsok
lesznek, és a pénz megszerzésén folyik a veszekedés.
Vegyünk egy hipotetikus önkormányzatrot, amely szeretné lenyúlni a TDM-pénzt, akkor ezt hogyan igyekszik megtenni?Például
a saját aktív részvételével igyekszik létrehozni egy TDM-szervezetet
helyben, vagy a térégben. Ilyenkor jellemzően nonprofit kft-t hoznak
létre, és nem egyesületet, mert egy egyesületnél sokkal nehezebb a
döntéshozatalt keresztülverni, és sokkal átláthatóbb is. A TDM
szabályzata szerint az önkormányzatnak nem lehet 50 százaléknál magasabb
a befolyása. Mit tesz ekkor? 50 százalék alatt belép a nonprofit
kft-be, és bevisz egy-két önkormányzati tulajdonú céget, gyógyfürdőt
vagy akár egy vízművet esetleg a városgazdálkodás céget, és valamit még
hagy egy-egy olyan szállodásnak, akivel jóban van. Emellett pedig
létrehoz egy kisebb egyesületet a kisebb tagok számára,
magánszálás-kiadóknak, akiket egy alacsony hányaddal ugyancsak bevon –
mert nélkülük nem beszélhetünk TDM-ről. Itt már mindjárt ötven százalék
felett áll döntéshozatalkor. Persze még mindig ki lehet kötni, hogy a
szakmai szereplők nélkül semmiféle döntés nem hozható, de azért valljuk
be, ha a nagy többségben ott vannak az erős emberek, akkor Mari néni
nehezen fogja érvényesíteni a saját elképzeléseit.
Utána viszont megkapják a pályázati pénzt. Mennyiről van szó? Ezt
úgy határozták meg, hogy normál desztináció esetén minimum évi 20 ezres
vendégéjszakával kell rendelkezniük ahhoz, hogy egyáltalán
desztinációnak lehessen őket nevezni. Én ezt a számot felemelném akár
100 ezerre is, mert a 20 ezer még egy igen alacsony látogatottságot
jelent. Ezek a területek 50 millió forintra pályázhatnak helyi szinten. A
gyógyüdülőhelyeknek – a kormányzat szándékaihoz csatlakozván – 100
millió forintra lehet pályázniuk. Efelett a remélhetőleg hamarosan
megalakuló térségi szervezetek, már több, mint 100 millió forintért
pályázhatnak (jelentős, 70 százalék feletti marketingaránnyal).
Saliris Resort, Egerszalók
Alapesetben két megalakuló helyi TDM, ahol az egyik mondjuk gyógyhely,
megnyerhet 150 milliót, és ha ők létrehoznak maguk fölé egy térségi
szervezetet, akkor az még 100 milliót kaphat. Így tehát egy egészen pici
térség 250 millió forintért pályázhat infrastrukturális, marketing és
termékfejlesztési témakörökben.
Hogyan lehet megakadályozni, hogy az önkormányzatok más célra nyúlják le a pályázati pénzt, mint amire szánták?Rengeteg
nagy önkormányzat, és több szolgáltató – legyen az gyógyfürdő-igazgató
vagy szállodaigazgató – úgy gondolja, hogy nála van a bölcsek köve.
Ezeken a helyeken nem működő esetleg rosszul vagy középtávon rosszul
működő TDM-ek jönnek létre. Ha egy szervezetet egy szereplő elural,
akkor abban a pillanatban felemás döntéseket fog hozni. Ha az adott
területen nem nyugszik széles társadalmi bázison a döntés, akkor az
középtávon nem vezet máshoz, mint veszekedéshez, kilépésekhez,
sikertelenséghez. Rövid távon ezekkel a pályázati pénzekkel lehet
sikereket elérni, de ezután nem fog működni.
A két hónapja
alakult országos TDM Országos Szövetség is kontrollt jelent. A fő
célunk, hogy ezeket a feladatokat a helyes mederben tartsuk. Ha valahol
fizikailag nem is látható, de vélelmezhető, hogy az önkormányzat vagy
egyes szereplő befolyása a pályázat szellemiségével ellentétes, ott
ezeknél a pályázatok elbírálásakor a szövetség fel fog lépni, hogy ezek
ne nyerjenek.
Jelenleg a mezőgazdasági minisztériumban zajlik a
helyi TDM-szervezetek regisztrációja, ahol előírják a korábban említett
feltételeket. Ahol pedig ezek vélelmezhetően nem állnak fenn, ott a
szövetség közbe fog lépni, és ez a regisztráció sikertelenségéhez
vezethet.
Vétója lesz tehát az országos szövetségnek a szervezetek felállításakor?Szeretnénk
ezt elérni a regisztrációnál és a pályázati elbíráláskor is. Abba
persze az országos szövetség sem akar beleszólni, hogy az egyes
szervezetek a megnyert pénzt mire fordítsák. Mi azt tartjuk a
legfontosabbnak, hogy a szervezet hogyan jön létre. Ha a szervezet
egészségesen alakult, akkor innentől kezdve, csak technikai kérdés, hogy
mire és hogyan költik a pénzt. Ehhez az kell, hogy az adott
desztinációban valóban képviselje magát minden ott működő jelentős
szakmai ág és a fő attrakciók, valamint az önkormányzat hozzáállása is
megfelelő legyen. Biztosítsa a kellő pénzeszközöket, de ne uralja a
szervezetet. Ha viszont ez csak a pénzek lenyúlására szakosodott
csoport, azt igenis befolyásolni kívánjuk.
A Debreceni Hotel Divinus gőzkabinja. Fotó: Oláh Tibor / MTI
Ennyire láthatóak az ilyen csoportok?Természetesen.
Az mindent elmond, hogy a másfél éve alakult nonprofit kft-knél már
menedzsercserék történtek úgy, hogy a menedzser éppen csak elkezdett
dolgozni. A vezetőváltás pedig tudottan a városok nyomására történt. Úgy
gondolom, hogy ez sokat elárul. Maga a szervezet megalakulása is közel
egy évig tart a pályázat megnyerésével együtt. Ha ennek a végén az új
pályázati ciklus elején menedzsereket állítanak fel, ez már jelent
valamit.
A TDM-ek mellett
működik a Magyar Turizmus Zrt (MT Zrt.), amelynek ugyancsak az a
marketingfeladata, hogy Magyarországra juttassa el a turistákat.
Nincsenek ebből felesleges párhuzamosságok?Azért
nincsenek, mert a Magyar Turizmus Zrt. helyi és térségi szinten nincs
jelen. Vannak ugyan regionális igazgatóságuk, és egy budapesti
központjuk.
De a fő céljuk ugyanaz, hogy eljussanak a turisták a magyar szállodákba, vendéglátóhelyekre…Bár
már jó ideje léteznek a TDM-ek, de még az sem túlzás állítani, hogy el
sem indult az együttműködés a MT Zrt-vel, így ez a fő céljaink között
szerepel. Minden szállodai, szolgáltatási, turisztikai,
vendégelégedettségi adat ugyanis a helyi TDM-ek adatai. Ezek
felhasználása egy terület vagy akár egész Magyarország promotálására
pedig a helyi turisztikai desztinációk közreműködésével kell hogy
történjen.
Úgy gondolom, hogy az mindent elmond, hogy az ország
második legnagyobb gyógyfürdőjét, Bükfürdőt meg sem kérdezik, amikor
gyógyegészség-turisztikai marketinget szerveznek. Milyen adatok alapján
és milyen marketing készül, ha egy szervezet nem kíváncsi a helyi
szolgáltatók adataira, tapasztalataira?
Most új vezetője van a MT
Zrt.-nek, és némileg együtt is érzek velük, mert hatalmas az elvárás
velük szemben. Pillanatnyilag azonban a mi legfontosabb elvárásunk, hogy
ha bármilyen marketingakciót szerveznek, Magyarországról vagy
Magyarországra, akkor az a helyi szereplők bevonásával készüljön. A
2012-es marketingtervben ne csak eszközként kezeljék őket, hanem velük
is készítsék el. Az olyan study tour minket nem érdekel, amiről két
nappal korábban kapunk értesítést. A Magyar Turizmus Zrt. a magyar
turizmus nélkül legalábbis felesleges pénzkidobás. Minden jó szándék, és
szakértelem ellenére, ha nem érdekalapon és valós adatok alapján
működik, akkor az csak félmegoldás lesz.
Mi partnerek vagyunk
abban, hogy a saját informatikai hálózatunkra felépülő
monitoringrendszerünkkel ne csak a helyi és a térségi szervezeteinket
segíthessük, hanem a Magyar Turizmus Zrt.-t is. Így hitelesebb,
professzionálisabb lehet a marketingmunka, mert ez mindannyiunk közös
érdeke.
Kommentáld!