Szeretettel köszöntelek a Termál-turisztika-wellness klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Légy aktív nálunk, érezd jól magad a közösségünkben, hívd meg az ismerőseidet is. Margó
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Termál-turisztika-wellness klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Termál-turisztika-wellness klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Légy aktív nálunk, érezd jól magad a közösségünkben, hívd meg az ismerőseidet is. Margó
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Termál-turisztika-wellness klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Termál-turisztika-wellness klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Légy aktív nálunk, érezd jól magad a közösségünkben, hívd meg az ismerőseidet is. Margó
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Termál-turisztika-wellness klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Termál-turisztika-wellness klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Légy aktív nálunk, érezd jól magad a közösségünkben, hívd meg az ismerőseidet is. Margó
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Termál-turisztika-wellness klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Varró: szisztematikus olajhiány lesz
Fn.hu Orosz Györgyi 2011. március 28. 05:50
(Az interjú Varró László személyes véleménye és nem az IEA hivatalos álláspontja. A beszélgetés idején Varró László már nem volt a Mol stratégiai igazgatója és még éppen nem töltötte be posztját a Nemzetközi Energia Ügynökségnél.)
Magyar szakember nem töltött még be ilyen magas pozíciót a világ energiaszektorában, mint a Mol volt stratégiai igazgatója. Párizsi interjú Varró Lászlóval, a Nemzetközi Energiaügynökség frissen kinevezett, kulcspozícióban lévő vezetőjével téveszmékről, felszínes gondolkodásról, színtiszta bénázásról, ostoba gázárstratégiáról és arról, miért lesz szisztematikus olajhiány.
A japán földrengés következtében megrongálódott a fukushimai atomerőmű.
Milyen hatással lesz ez az energiaviszonyokra?
Nyilván minden ilyen katasztrófánál kiderülnek olyan tanulságok, amiket érdemes
végiggondolni, de óriási volumenű energiát szén-dioxid-kibocsátás nélkül
megtermelni, erre nagyon kevés technológia képes.
Lehet változás az atomerőművek biztonsági előírásait illetően? Különböző
szervezetek a már meglévő egyéb atomerőművek biztonságát firtatják…
Lehetnek dizájnváltozások. 2001. szeptember 11-e után újratervezték a Areva
reaktor dizájnját. Ebből Finnországban épül az első. Abba bele lehet repülni
egy Boeing 747-essel is. Kibírja.
A minap azt mondta, téves riogatás, hogy a Föld olajkészlete hamarosan
kimerül. Inkább az a veszély, hogy ez a mennyiségű olajkészlet gyakorlatilag négyszer
fel tudná égetni a Földet. Hogy kell ezt érteni?
A világ bizonyított olajkészletei, kb. 1980 óta folyamatosan, évről évre nőnek…
Nőnek? Újabb kitermelhető kőolajat találnak?
Igen. Az olajkészlet növekedése két forrásból származik. Új olajmezők felfedezéséből
és a meglévő mezőkről is kiderül, hogy többet lehet kitermelni belőlük.
Gondolom, ez csak bizonyos régiókra vonatkozik…
Vannak olyan régiók, ahol az olajkitermelés csökken és nem is áll meg.
Nem akarnak többet kitermelni?
Akarnak, csak a politikai szabályozó környezet miatt nem teszik. Csökken az
olajkitermelés például Mexikóban. Az öböl fele az Egyesült Államoké, fele
Mexikóé. Mexikóban állami monopólium a kutatás. Benne van az Alkotmányban, hogy
külföldi tőke nem ruházhat be az energiaszektorba. Ezért az a csúcstechnológiát
alkalmazó, multik által vezényelt olajkutatási siker, ami az Egyesült
Államokban volt, Mexikóban elmaradt. Csökken az olajkitermelés Venezuelában,
ahol alapvetően pártpolitikai alapon vezérelt állami monopólium van.
Árat akarnak diktálni?
Nem. Ez színtiszta, egyszerű bénázás.
Bénázás???
Igen. Nem kétséges, hogy ezen országokban lehetne többet termelni és amennyiben
az állami monopóliumok helyett magántulajdonra, külföldi tőke és technológia
bevonására építenének, akkor ez lehetséges lenne.
Szimplán rosszul csinálják?
Általánosságban a politikai és projekt menedzsment és az úgynevezett föld
feletti kockázatok súlyosabbak a geológiaiaknál. Iránban is csökken az
olajkitermelés, mert az országot sújtó szankciók miatt nem jutnak
pótalkatrészekhez, de vannak olyan régiók is, ahol a kitermelés geológiai
okokból csökken. Például Indonéziában vagy az Északi-tengeren. Ott tényleg
elfogy az olaj.
És az arab országokban? Észak-Afrikában?
A világ többi részén, különösen a Közel-Keleten évtizedekre vagyunk a készlet
kimerülésétől. A kitermelési technológia folyamatosan változik. Az
olajtartaléknak pedig nemcsak geológiai, hanem közgazdasági definíciója is van:
a rendelkezésre álló technológia mellett gazdaságosan kitermelhető. Ha az
olajár elszáll, a készletek már ettől nőnek. Az olajár megüti azt a szintet,
ahol érdemes kitermelni.
Részben értem…
A ’90-es évek fordulóján az olajár elindult felfelé. Tíz dollárról
felemelkedett 20-ra, 40-re, 80-ra stb. Hihetetlen erőfeszítések mentek bele a
kutatás-fejlesztésbe. Amikor tartósan magas az olaj ára, akkor a technológia
fejlődik. Tengeri olajkitermelés létezik már a ’70-es évek óta, de a ’90-es
évek közepéig nagyjából 500 méteres mélység volt kitermelhető az akkor létező
technológiával. 2010 legnagyobb felfedezése a Tiber volt a mexikói öbölben.
3500 mélyen kezdtek fúrni a tengerfenéken és onnan még 5000 métert fúrtak
lefelé. Mélyebbre fúrtak, mint a Mount Everest magassága, tengerszint felett.
És ezt is megéri kitermelni…
Hordónkénti 100 dolláros olajárért? Bármit. Annak ellenére, hogy az erre képes
fúróhajó napi bérleti díja egymillió dollár körül van. De egy ilyen mezőről a
kitermelés majd felmegy 100 ezer hordóra naponta. Az tízmillió dollár naponta.
Elképesztő számok…
Az olajtartalékokról
A téma komoly szakértőjének nincs kétsége afelől, hogy geológiailag még rengeteg olaj van. (…) Néhány új mélytengeri zóna került a térképre, például Afrika partjainál. Egész Kelet-Szibéria szűz terület. Az orosz parti vizek is.
A téma komoly szakértőinek
nincs kétsége afelől, hogy geológiailag még rengeteg olaj van. A mélytengeri
fúrás az Egyesült Államokban kezdődött el és már Brazíliában is felpörgött. A
termelés fokozatosan fog felfutni, de közben néhány új mélytengeri zóna került
a térképre, például Afrika partjainál. Egész Kelet-Szibéria szűz terület. Az
orosz parti vizek is.
Tele olajjal?
Meglátjuk, ha befejezték a kutatást, de amit eddig tudunk potenciálisan elég
hatalmas. A probléma az, hogy beruházásigényes átfutási ideje van ezeknek a
projekteknek. A Tiber-tervezés 6-7. évében történt meg az első fúrás, és ez a
kutatófúrás 800 millió dollárba került. Az az egy fúrás!
Egy bizonytalan környezetben ez…
A politikai környezetről
13 év a mexikói öbölben nem számít, mert ott tizenhárom év alatt nem lesz államosítás, nem lesz különadó, nem lesz visszamenőleges hatályú árszabályozás a termelésre…
…és minimum öt év, míg jövedelmet kezd termelni. A
Shellnél a tavaly termelésbe állított mező projektjének 13 év volt az átfutási
ideje. 13 év a Mexikói-öbölben nem számít, mert ott tizenhárom év alatt nem
lesz államosítás, nem lesz különadó, nem lesz visszamenőleges hatályú
árszabályozás a termelésre…
Értjük. Ott abszolúte stabilan, kiszámíthatóan működhet…
…az Egyesült Államok rendkívül stabil és befektetőbarát környezetet biztosít.
Az olajvagyonnal rendelkező országok jó része viszont olyan ország ahol
tizenhárom év alatt sok minden történhet, meg annak az ellenkezője is. És 13 év
után csak az első hordót termelem ki! A befektetés megtérüléséhez még tíz évig
termelni kell. El tudom képzelni, hogy lesz egy olajválság a következő tíz
évben…
…de nem azért, mert vészesen fogy az olajtartalék…
…nem, hanem azért, mert az olaj ott van a föld alatt, például
Északkelet-Szibériában, csak éppen nem épült ki az infrastruktúra, amivel ki
lehetne hozni.
Olajválsággal, magas olajár mellett megéri majd ezt is kitermelni…
Pénzügyileg megérné, csak van a kockázatoknak olyan szintje, amit már semmilyen
olajár nem tud kompenzálni.
Mire gondol?
Ha komoly a veszély, hogy a kutatást és a kitermelést államosítják, az növeli a
kockázatot. Ezek nagyon nehéz projektek. Sok ország ambíciója, hogy állami
tulajdonban építsen fel egy erős energetikai holdingot. Oroszország az egyik
ilyen állam. Ők jó technikai szakértelemmel bírók, de vannak olyanok is, akik
rosszul menedzselik az állami cégeket.
Például?
Például Venezuela. Attól nem tartok, hogy az olaj elfogy és kifacsarjuk a
Földet. Attól igen, hogy a világgazdaság szisztematikus olajhiánnyal -
szisztematikus alatt a nagyon magas olajárat értem – kell, hogy szembenézzen,
mert a legkülönfélébb politikai szabályozók miatt elmaradnak azok a
beruházások, amelyek ezt az olajat ki tudnák hozni a piacra. Ez reális veszély.
A nagyon magas olajár veszélye, hogy visszaesik a fogyasztás...
Mi is a jó?
A baj az, hogy a fogyasztás nem fog jelentősen visszaesni.
…hogy a fogyasztás visszaesik,
az nem veszély. Az kívánatos. A baj az, hogy a fogyasztás nem fog jelentősen
visszaesni.
Akármekkora lesz is az olajár?
Az Egyesült Államokban nincs jövedéki adó, Európában van. Ez az adó kb. 150
dollár/hordó olajárnak felel meg. Európában nagyjából 250 dollár/hordónál lenne
annyi a benzin ára, mint Amerikában - és ez harminc éve így van. Európában 30
év 250 dolláros olajárral azt eredményezte, hogy kisebb autóink vannak és
kevesebbet autózunk, mint ők. Amerikában ismeretlen a kis fogyasztású dízel,
itt népszerű. Ugyanakkor a 30 éve magas jövedéki adó ellenére is az európai
közlekedési rendszer is alapvetően az olajra épül. Sőt! A teherautó piaci
részesedése a fuvarozásban még magasabb is, mint Amerikában. Van hatása az
olajárnak, de a magas olajár is csak lassan és kis hatást fejt ki.
Magyarországon úgy 10 százalékos visszaesés volt a fogyasztásban másfél év
alatt, de ez alapvetően nem az olajválság árnyalata.
Hanem?
Az embereknek nincs pénzük.
Ez a magas benzinárnak is köszönhető…
Nem. Mikroökonómiai terminológiával élve ez nem árrugalmasság, hanem
jövedelemrugalmasság. Változatlan ár mellett is visszaesett volna a benzin
iránti kereslet.
Miért?
A kockázatokról
A világ olajkészletének a 75-80%-a vagy autoriter politikai rezsimmel bíró országok alatt van, vagy fegyveres konfliktus van, vagy terrorista veszély.
Az átlag magyar azzal szembesül, hogy az adócsökkentés
eredményeképpen csökkent a nettó jövedelme, a svájci frank törlesztőrészlete
kiveri a biztosítékot, az élelmiszerárak elszálltak, tehát egyszerűen újra kell
definiálni, hogy mi nélkülözhetetlen és mi nélkülözhető. Ez az autózás. Úgy
sincs pénzünk étterembe menni, úgyhogy hétvégén nem megyünk étterembe autóval.
Ön azt mondja, van elég kőolaj, csak ki kell hozni a földből. Minek tudható
be akkor a globális riogatás a készlet fogyásáról?
Alapvetően a felszínes gondolkodásmódnak.
Egy átlagember ettől jobban megijed, mint attól, hogy egyszer majd hú de
drága lesz a benzin?
Lehet. Bár az, hogy a világ olajkészletének a 75-80 százaléka vagy autoriter
politikai rezsimmel bíró országok alatt van, vagy fegyveres konfliktus van,
vagy terrorista veszély, vagy ennek valamilyen kombinációja, az éppen elég
ijesztő. Nincs szükség geológiai kimerülésre! Hogy Líbiában mennyi készlet van
a föld alatt (egyébként nagyon sok), az jelen pillanatban irreleváns.
Mert nem kitermelhető.
A líbiai forradalom sokkal realisztikusabb veszély az olajár alakulására, mint
a fizikai kimerülés. Líbia jól áll tartalékkal. Az észak-afrikai forradalmi
hullámmal kapcsolatban mindenki azt találgatja, hogy olyan lesz-e, mint 1848,
ami nagy forradalmi hullám volt, aztán „Európa csendes, újra csendes” és úgy
nagyjából visszaáll a régi rend. Vagy olyan lesz, mint 1989? Azon a nyáron
Csehszlovákia egy tökéletesen stabil rendszernek tűnt, de a lengyelországi és a
magyarországi változások ott is elsöpörték a rezsimet.
Ön mire tenne? Lesz változás, vagy marad a régi rend Líbiában?
Én még nem tenném ki a „Happy end” táblát. Tipikusan azt gondolom, egy
nemzetnek nem jó, ha forradalom van.
Miért?
Ha megnézzük, hogy a győztes forradalmak mekkora eséllyel vezettek kulturált
demokráciához és mekkora eséllyel vezettek szintén gusztustalan, csak más színű
rezsimhez, akkor szerintem ez utóbbi történelmileg gyakoribb.
Ön szerint nem lesz változás?
Egyiptomban van egy képzett, világlátott középosztály és üzleti elit. Ott
látszik az alapja a valóságos változásnak, de még Közép-Európa esetében is azt
gondolom, hogy az Európai Unió bővítése nélkül a legtöbb kelet-közép-európai
ország olyan lenne, mint Fehéroroszország.
Ezt hogy érti?
Az EU szerepéről
A rendszerváltás átmenetének sokkja bizonyos szempontból súlyosabb volt, mint a nagy gazdasági világválság.
Ronda, bezárkózó, autoriter
országok lennének. A nagy gazdasági világválság annak idején Németországban,
Európa legműveltebb és legkorszerűbb országában megsemmisítette a demokráciát.
A rendszerváltás átmenetének sokkja bizonyos szempontból súlyosabb volt, mint a
nagy gazdasági világválság. Az államilag vezérelt tervgazdaság tökéletesen
működésképtelen rezsim, és amikor ezt kell átállítani piacgazdasággá, az
rettentően súlyos sokk. Hogy ilyen éles sokkokat a közép-európai rendszerek le
tudtak kezelni úgy, hogy demokráciák maradtak, ez óriási történelmi
fegyvertény, ami szerintem alapvetően az unió pozitív befolyása. Ez a fajta
befolyás hiányzik Észak-Afrikában meg Egyiptomban, mert ezek az országok nem
lesznek EU-tagok.
Az Arab Liga lehet valamilyen hatással?
Régóta létezik, de sok pozitív dolgot még nem csinált. Európának nagyon
komolyan gondolkodnia kell azon, hogy viszonyuljon ehhez a krízishez. Képzeljük
azt el, hogy 1989-ben Európa úgy viszonyul Kelet-Közép-Európához, hogy „na most
már elzavartátok Ceaucescut, Kádárt, meg Gustav Husakot, úgyhogy most már jó
nektek. Viszlát!”.
…küzdjetek magatok…
Európának nagyon aktív szerepet kell vállalnia abban, hogy ezek a társadalmak
tényleg demokráciává váljanak.
Ami kemény és veszélyes is.
Ennek 150 éves tradíciója van.
Görögország és Szerbia így lett független. Szerbia annak köszönheti állami
létét, hogy az 1870-es években a szerb szabadságmozgalom ellen olyan
atrocitásokat követett el a török hadsereg, hogy az ezen felbőszült brit közvélemény
kikényszerítette a brit kormány beavatkozását. Néhány évtizeddel korábban Byron
mozgósította az angol elitet a görög szabadságmozgalom érdekében. Ez a fajta
humanitárius katonai beavatkozás szervesen benne van az európai politikai
történésekben.
A beavatkozásból igen komoly nemzetközi helyzet alakulhat…
Nem gondolom. Szerintem 1934-ben követtük el a döntő hibát. Akkor egy lengyel
javaslat azt mondta, hogy tessék elolvasni az új német kancellár Mein Kampf
című könyvét. Ez alapján most kommentár és indoklás nélkül vonuljunk be
Berlinbe és hajítsuk ki ezt az embert. A történetnek ez lett a vége, csak
ötvenmillió halottal később. ’34-ben még meg lehetett volna úszni úgy, hogy
„szimplán” nemzetközi bonyodalom lett volna csak belőle.
Ehhez fel kellett volna ismerni a folytatást. Nem biztos, hogy onnan nézve
meg lehetett volna tenni…
A realitásokról
Geopolitikai szempontból teljesen világos, hogy Oroszország meg Kína kikerülhetetlen, de ez a két ország emberi jogok szempontjából nem egy példakép.
A magyarok nemzeti legendái között szerepel, hogy 1956-ban magunkra hagytak minket, az amerikaiak nem jöttek segíteni. Mi a lelkünk mélyén elvártuk ezt. Úgy is, hogy akkor az könnyen atomháborúhoz vezethetett volna. Ilyen körülmények között, amikor mi a nemzeti legendáink között elvárjuk, hogy nekünk segíteni kellett volna, akkor nem mondhatjuk azt komolyan, hogy nekünk nincs erkölcsi kötelességünk arra, hogy lelőjük azokat a helikoptereket, amelyek gyilkolják az embereket.
Ennek megvolt a tradíciója a politikai gondolkodásban. Amibe
ez nem fér bele, az a jaltai világrend. Amely az ENSZ Biztonsági Tanácsán
keresztül vétójogot ad Oroszországnak meg Kínának. Geopolitikai szempontból
teljesen világos, hogy Oroszország meg Kína kikerülhetetlen, de ez a két ország
emberi jogok szempontjából nem egy példakép.
Varró: Ostoba energiatámogatás
Az energiaszektor szabályai tizenegyszer gyakrabban változnak Magyarországon, mint Szlovákiában, a fosszilis energia pedig még most is túl olcsó. Mindkettő káros. Csakúgy, mint az ostoba gázárpolitika. Interjúnk második része Varró Lászlóval, a Nemzetközi Energiaügynökség frissen kinevezett kulcsfontosságú vezetőjével.
Orosz Györgyi
2011. március 30. 06:41
Ilyenkor jön klasszikusan a kérdés: figyelembe véve amit elmondott, meddig
szállhat el a kőolaj ára?
Rövid távon bármeddig. Az egyetlen korlát az a szint, ahol a piacok
politikailag fenntarthatatlanná válnak. Akkor adminisztratív árszabályozás
kell.
Hosszú távon?
A gázárszabályozásról
Magyarországon a befektetői érdekeket nem kellő mértékben méltányoló szabályozás van van érvényben.
Először is a magas olajár lefékezi a gazdasági
növekedést. Ez visszahat a keresletre. Másodszor a magas olajár mellett a
fogyasztás szerkezete átalakul. Például kevesebb dél-afrikai epret eszünk. A
szállítmányozásban a forgalom átterelődik a vasútra, kontinensek között meg a
hajóra, mert ezek sokkal kevesebb energiát fogyasztanak, mint a közúti vagy a
légi közlekedés. Végül a magas olajár mellett a közlekedési szektorban is
elkezdődik az innováció. Személyautóknál az elektromos autó a legígéretesebb, a
teherautó-forgalomban a földgáz jelenhet meg. Ebből sokkal több van és sokkal
több helyen, mint kőolajból.
Magyarországon sokkal inkább a földgáz miatt aggódunk…
Ez politikai baklövéseknek a következménye. Nem tipikus, és nemzetközi
konferenciákon mindig magyarázni kell.
Mire gondol?
A politikai elit 30 éve azt hazudja a magyar társadalomnak, hogy a gáz egy
kényelmes, tiszta és olcsó energiahordozó. Kényelmes, tiszta, de egyáltalán nem
olcsó! A dolog úgy fest, hogy állami támogatással vezették be a gázt a 800 éven
át helyi biomasszával fűtött somogyi falvakba, ahol tökéletesen nyilvánvaló
volt, hogy az ott élők nem fogják tudni megfizetni a gázszámlát. Majd amikor
bevezették a gázt, állami támogatást adtak a gázárra és újabb állami
támogatással próbáljuk a megújuló energia felhasználást visszatornászni arra a
szintre, amit a cserépkályhák jelentettek. Az állam horribilis összegeket
fizetett ki így. Az összes „befagyasztjuk a gázárat”, „szociális kompenzációt
adunk”, „csökkentjük a rezsiköltséget” rövidlátó politika volt. Mindegyik
kormány ígért valami ilyesmit a rendszerváltás óta. Az energiapolitika több
mint egy évtizedre a 22-es csapdájába került: a mesterségesen alacsony gázár az
energiahatékonyság javulásának fékezésén és az alternatív energiahordozók
versenyképességének rontásán keresztül növelte a gázfüggőséget a növekvő
függőség meg politikailag egyre nehezebben kezelhetővé tette a gázt.
Pontosan hogy érti ezt?
A gázpiaci verseny egy monopol szolgáltatótól való függőség oldása. Alapvetően
infrastruktúra kérdése. A Magyarországot ellátó gázmezők félúton vannak
Budapest és Tokió között. Ilyen 5500 km-es távolságon belül nagyon sok
gázforrás van, csak valahogy el kell juttatni az alternatív gázforrásokat
Közép-Európába a felhasználóhoz. Ehhez azonban a szó legszorosabb értelmében el
kell ásni a pénzt, méghozzá dollár százmilliókat. És ebből a szempontból
problémás, hogy Magyarországon a befektetői érdekeket nem kellő mértékben
méltányoló szabályozás van érvényben.
Ezt most részletezzük.
Nem éri meg gázvezetéket építeni Magyarországon. Az teljesen egyértelmű.
Erről le is lehet tenni az elkövetkező…
…magántőkéből igen. Itt vagy nagyon komoly fordulatnak kell beállnia az
energiapolitikai gondolkodásban, vagy az államnak kell infrastruktúrát
fejlesztenie…
…az imént vázolta, hogy működik a világban. Nem túl meggyőző…
Magyarországon is vannak tapasztalatok az állami infrastruktúrafejlesztésekben.
Építettünk mi autópályát meg 4-es metrót.
Akkor viszont…
Ha nincsenek beruházások, marad az egyoldalú függőség. Pedig a diverzifikáció
kihúzhatná az importfüggőséggel kapcsolatos aggályok méregfogát. Franciaország
például nem termel földgázt, de a földgázellátás biztonsága nem probléma, mert
annyira jó az infrastruktúra és annyira sok helyről látják el az országot, hogy
nem számít, hogy az ellátás 100 %-a importból érkezik. Ezt lehet elérni akkor,
ha megfelelő az infrastruktúra.
Magyarországon kapunk gázt keletről és keletről… A teljes gázfelhasználás
80-85 %-a származik onnan.
Az ukrán vezeték keletről hozza az orosz gázt. A Baumgarten - Győr vezeték
normál körülmények között szintén orosz gázt szállít, azonban korlátozott
mértékben bár, de összeköttetést teremt a nyugat-európai piacokkal. Az orosz
gáz helyettesíthetőségének kulcskérdése az összeköttetés a már viszonylag jól
és diverzifikáltan működő nemzetközi (nyugat-európai illetve a tengeri
cseppfolyós földgáz) piacokkal. Amennyiben ez megvalósul, akkor nem probléma,
hogy egyébként jelentős az orosz gáz piaci részesedése. A gázmolekulákat nem
lehet megcímkézni a vezetékrendszerben. Tehát azt kell mondjam, hogy azok az
elmúlt időszakokban született szabályozások, amelyek megkülönböztetik az
infrastruktúrahasználat szempontjából a lakossági és a nem lakossági fogyasztókat,
a műszaki fundamentumok meg nem értéséről árulkodnak. Nem lehet megcímkézni
őket.
…mert ugyanazon a csövön jön minden.
Ugyanaz a szállítóvezeték szállítja le, az átadó állomás átadja a
gázszolgáltató rendszerének, a gázszolgáltatónak van egy főelosztó rendszere,
végül bemegy az ön házába és a szomszédéba, ahol fröccsöntőműhely működik. És
ott az már vállalkozói felhasználás.
Elég lenne azt mondani, hogy
az állam drágábban adja a gázt a vállalkozóknak és kész.
Őszintébb lenne ezt mondani, hogy kedves Kovács és társa Kft, miután ön jogi
személy, nem rendelkezik választójoggal ezért Ön drágábban kapja a gázt. A
választópolgárok pedig olcsóbban. Ez ismét a lakossági gázár fetisizálása, ami
nemcsak közgazdaségi szempontból kérdéses. Statisztikai módszerekkel vizsgáltuk
a gázár hatását az aktuális kormánypárt népszerűségére…
…és mire jutottak?...
A politikai sztereotípiáktól eltérően ez rendkívül gyenge.
Gyenge? Volt időszak, amikor ez volt a legkonkrétabb választási ígéret.
A gázár politikai jelentőségéről
Nagyon gyenge a kapcsolat a gázáremelés és a politikai preferenciák között. (…) A kormánypárt népszerűségére a foglalkoztatásnak van rendkívül erős statisztikai hatása.
Így van. Még óriásplakátokkal
is tele voltak az utak, de nagyon gyenge a kapcsolat a gázáremelés és a
politikai preferenciák között.
Lehet számszerűsíteni, mennyire?
10 százalékos gázáremelés mindössze 4-5 ezer szavazatot jelent. A kormánypárt
népszerűségére a foglalkoztatásnak van rendkívül erős statisztikai hatása. Az
alacsony foglalkoztatás valóban a legkritikusabb társadalmi probléma
Magyarországon, és ez drámai hatással van a népszerűségre. Kb. 2000 munkahelyet
kell teremteni ahhoz, hogy a kormánypárt népszerűsége (tetszési indexe)
ugyanannyival növekedjen, mint amennyit egy 10 százalékos gázáremelés elvisz.
Érdemes elgondolkodni azon, hogy ha a Kovács és Társa Kft-nek magasabb gázárat
kell fizetnie, hogy abból Kovács urat, mint választópolgárt kereszt
finanszírozzák, akkor az a kft. nem fog tudni munkahelyet teremteni, mert a versenyképessége
romlik.
Mekkora bevételtől esne el a kormány, ha ugyanannyiért adná a gázt a
nagyfogyasztóknak, mint a lakosságnak?
Teljesen elvesztettem a fonalat, mert olyan kiszámíthatatlanul változik a
szabályozás Magyarországon. A történet viszonylag egyszerű: ha Magyarország
gázt importál, azt ki kell fizetni. Ezenkívül több százmilliárd forint értékben
van 80 ezer kilométer kisnyomású vezeték és 5500 kilométer
nagynyomású vezeték. Ezek karbantartására, amortizációjára több tízmilliárd
forintot kell költeni, hogy a rendszer működőképes maradjon. A kettő összegébe
kerül a gázellátás. Ennek a pénznek vagy a magyar fogyasztók gázszámláiból kell
összejönnie, vagy állami támogatásból. A magyar állam dönthet úgy, hogy sok
támogatást ad a gázra és úgy is, hogy különbözőképpen osztja meg a terheket, de
valakinek fizetnie kell. A különbség annyi, hogy ha az importszámlát nem
fizetik, akkor a Gazprom másnap leállítja a gázszállítást. Ha a karbantartási
költséget nem fizeti, a rendszer még néhány évig elműködik, mielőtt összeomlana
magától. Magyarország kb. 20 éve úgy viselkedik, mintha szabadon eldönthetné,
hogy a gáz mennyibe kerül. Nem. Semmilyen magyar kormány nem határozza meg a
gázárat.
Ez Magyarországon politikai kérdés, és nincs jele a változásnak.
A mozgástérről
Semmilyen magyar kormány nem határozza meg a gázárat.
Most már szakpolitikai szinten
értik a problémát. Nagyjából helyes irányokat is fogalmaztak meg. Az
energiapolitikai stratégiában hangsúlyosan jelenik meg az energiahatékonyság
javítása és a megújuló energia fűtési célú felhasználása, ami jelentős
mennyiségű gázt tud kiváltani. Az ilyen projektek állami támogatása a közpénzek
sokkal értelmesebb felhasználását jelenti. Szemben azzal, ami egy rossz
energiafogyasztási szerkezetet folyó támogatásokkal konzervál. Ezt a lényeges
falat már áttörtünk.
A megújuló energia…
Elméletben lehet olyan energiarendszereket elképzelni, ahol a megújuló energia
a fosszilis energiákat teljese kiváltja, de ez egy meglehetősen drága rendszer
lenne.
Az eladósodott átlag magyar ember nem fog drágább energiát választani.
Az árról
A fosszilis energia olyan olcsó, hogy ha megnövelem az árát, akkor is megközelíthető marad egy modern ipari társadalom szintjén.
Ez társadalmi döntés kérdése. Másik oldalon a
fosszilis energia még mindig olyan olcsó, hogy ha megnövelem az árát, akkor is
megfizethető marad egy modern ipari társadalom szintjén. Az komoly és értelmes
politikai vita, hogy milyen mértékben és ütemben tereljük át a felhasználókat
megújuló energiára. De a megújuló energia nem cél, hanem eszköz. Cél a
környezetszennyezés csökkentése. És az üvegházhatás-típusú szennyezésnek ez az
egyik lehetséges, de nem az egyetlen útja.
Mi még?
Másik útja az energiahatékonyság javítása. Harmadik a nukleáris energia
alkalmazása. Még Fukusima után sem szabad elfejelteni, hogy a nukleáris
erőművek óriási energiamennyiséget tudnak termelni CO2 kibocsátás nélkül. A
negyedik a földgáz használata a szén helyett.
Önnél mi a rangsor?
Elsősorban azt az angol népi bölcsességet kellene követni, hogy ha a gödör
alján vagy, akkor először hagyd abba az ásást. Ma a magyar költségvetés a
kedvezményes távhőáfától kezdve a vértesi erőmű állami támogatással való
életben tartásáig elképesztő összegeket költ környezetvédelmi szempontból káros
állami támogatásokra. Ez az első, amivel kezdeni kellene valamit.
A vértesi erőmű bezárása 1000-1200 ember elbocsátását jelenthetné. Most
mondta, hogy a munkahely fontos tényező a népszerűség alakulásában…
A vértesi erőműbe az elmúlt tíz évben több mint 100 milliárd forint ment bele.
Tegyük fel úgy a kérdést, hogy ha az összes autóipari, villamosipari vagy más
befektetőt megkérdeztünk volna, hogy mennyi állami támogatás kell nekik egy
ezer embert foglalkoztató kertitörpe-gyárhoz, akkor ez százmilliárd forintnál
olcsóbban kijött volna.
Hm…
Van egy legitim és elfogadható cél, a regionális munkahelyek megtartása, amihez
borzasztóan rossz eszközt választanak. Pártfüggetlenül. Ebben semmilyen
változás nem volt tíz éve.
Hasonló módon a kedvezményes távhőáfa kiváló példa egy olyan lépésre, amit
egyszer, egy adott politikai helyzetben valaki hirtelen bevezetett, és utána
nagyon nehéz kimászni belőle.
És azután?
A következtességről
A hagyományos energia túl olcsó (...) A lakosságnál súlyos energiahatékonysági probléma van.
Ha megújuló energiában
gondolkodunk, azt integrálni kell az energia hatékonyságával. Ha egy iskola
háromszor annyi energiát használ fel az épület fűtéséhez, mint amennyit egy
nyugat-európai, akkor semmi értelme nincs 2-3 ezer méter mélyre lefúrni és
onnan forró vizet felhozni azért, hogy az abban lévő energia hőveszteségként
kimenjen az ablakon. Először elfogadható szintre kell levinni az épület
fogyasztását...
Erre vannak példák, különösen kampányidőszakban, projektszerűen, de nincs
összehangolás…
Először is a hagyományos energia túl olcsó, emiatt az energiahatékonyság
javulása csak lassan térül meg. A lakosságnál súlyos energiahatékonysági
probléma van. A sátortetős kockaházakban nagyjából két és félszer annyit
fogyasztanak, mint amennyit korszerűnek mondanának Nyugat-Európában. A nem
felújított panelek 3-4-szer annyit. Sajnos azonban mindkét épülettípusban
gyakran olyan családok élnek, akik a kereskedelmi bankoknál nem hitelképesek.
Pedig az energiahatékonyság bizonyos szintig műszakilag viszonylag egyszerűen
megoldható.
A Nemzetközi Energia Ügynökségnél Magyarország méretét tekintve kerekítési
hiba lesz. Önnek viszont ebből komoly tapasztalatai vannak. Mire fókuszál majd?
A gáz-, a villamos energia- és a szénpiacokkal foglalkozom majd. Sok olyan
probléma van, ahol Magyarország a rendszer méreteit tekintve kerekítési hiba,
az energiapolitikát tekintve azonban sok esetben analógak. A villamos energia
szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése például globálisan is abszolút
prioritás. Beszélgettünk a környezetvédelmi szempontból káros állami
támogatásokról. Globálisan az elmúlt években a G20 szintjén került előtérbe az
energiafogyasztásra kifizetett állami támogatások kérdése. Ostoba dolog, de nem
Magyarország az egyetlen, aki ezt csinálja. Tavaly erre 250 milliárd dollárt
fizettek ki a világ kormányai.
250 milliárd dollárt az energiafogyasztás támogatására?
A kiszámíthatóságról
Villamos- és gázipari jogszabályok Magyarországon 11-szer gyakrabban változnak, mint például Szlovákiában.
Igen. Iránban 5 forint egy
liter benzin. Indiában több, mint százmillió gazda ingyen kap villanyt
öntözővíz szivattyúzására. Ez óriási tétel. És ha ezt az állami
támogatást kiszednénk, a világ energiaszektorát nagymértékben lehetne
hatékonyabbá, jobbá és kevésbé környezetszennyezővé tenni. Globális probléma a
befektetői környezet, az energiaszektor szabályozása, a tőkemozgósítás is.
Ebben Magyarország egyértelműen állatorvosi ló. Villamos- és gázipari
jogszabályok Magyarországon 11-szer gyakrabban változnak, mint például
Szlovákiában.
2007 augusztusát írtunk, amikor Soros Györggyel készítettünk interjút. Akkor
azt említette, hogy az energiaszektorra kell koncentrálni. Egy évvel később
pedig azt, hogy ez a válságból kivezető út…
A mostani és a 30-as évekbeli
nagy gazdasági válság között van párhuzam. Mindkét esetben úgynevezett
likviditási csapda alakult ki. A pénzügyi rendszer leállása miatt a monetáris
politika hiába csökkenti a kamatokat, nem lesznek hitelek, beruházások. Keynes
úgy fogalmazott annak idején, hogy ilyenkor a központi bank kötéllel próbálja
tolni a szekeret. Erre az volt a válasz, hogy fiskális keresletélénkítéssel
lehet eredményt elérni. A szomorú az, hogy a nagy gazdasági válság a valóságban
1942 környékén szűnt meg, amikor a harckocsi- és repülőgépgyártás generált
keresletet. Ilyenkor mindenképpen szükség van a kereslet élénkítésére. Akár
építhetnénk piramist is, mert csak az a lényeg, hogy a gazdaság
termelőkapacitását megmozgassuk. De akkor építsünk inkább szélkerekeket. Ez nem
egy rossz elképzelés.
És mi korlátozza ezt?
A gazdaságpolitikáról
Magyarországon az államadóssági pozíció nem igazán tesz lehetővé egy ilyen komoly keresletélénkítést.
A fejlett államok
eladósodottsága. Még a nemzeti bankban dolgoztam a kilencvenes években, amikor
az volt az MNB-s szólás, hogy egyetlen dolgot kell észben tartani, ha az ember
Magyarországon monetáris politikával foglalkozik: az MNB forintot bármikor tud
nyomtatni, de dollárt nem. A FED viszont dollárt is tud nyomtatni. Ebből a
szempontból az amerikai példák tökéletesen irrelevánsak a magyar gazdaság
számára. Arra a központi bankra, amelyik dollárt tud nyomtatni, más szabályok
vonatkoznak. Bármennyire is igazságtalan a helyzet. Magyarországon az
államadóssági pozíció nem igazán tesz lehetővé egy ilyen komoly
keresletélénkítést. És néhány országot kivéve Európában mindenhol ez a helyzet.
Nem nagyon van más lehetőség, mint a magántőkét mozgósítani.
Amikor publikussá vált a hír, hogy a Nemzetközi Energia Ügynökség egyik
vezetője lesz, kitettük a hírt a Facebookra. Az egyik hozzászóló kifejezte
reményét, hogy lesz módja lobbizni Magyarország érdekében.
Nem az ország képviselője leszek ebben a nemzetközi
szervezetben. Ezzel együtt információcsere szempontjából ez hasznos lehet
Magyarországnak is. És több információja lesz az IEA-nak is arról, hogy
Magyarország és a közép-európai államok milyen sajátos energetikai problémával
küzdenek.
Kapcsolódó cikkek
11.03.08 Varró László a Nemzetközi Energia Ügynökség vezetője lett Ajánlott weboldalak · Napenergia.lap.hu · Energia szolgáltatás.lap.hu · Energia.lap.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!