Termál: Mire számítsunk ...- gazdaságunk - hogyan tovább?

Szeretettel köszöntelek a Termál-turisztika-wellness klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Légy aktív nálunk, érezd jól magad a közösségünkben, hívd meg az ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 218 fő
  • Képek - 907 db
  • Videók - 97 db
  • Blogbejegyzések - 320 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 86 db

Üdvözlettel,

Termál-turisztika-wellness klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Termál-turisztika-wellness klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Légy aktív nálunk, érezd jól magad a közösségünkben, hívd meg az ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 218 fő
  • Képek - 907 db
  • Videók - 97 db
  • Blogbejegyzések - 320 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 86 db

Üdvözlettel,

Termál-turisztika-wellness klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Termál-turisztika-wellness klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Légy aktív nálunk, érezd jól magad a közösségünkben, hívd meg az ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 218 fő
  • Képek - 907 db
  • Videók - 97 db
  • Blogbejegyzések - 320 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 86 db

Üdvözlettel,

Termál-turisztika-wellness klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Termál-turisztika-wellness klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb. Légy aktív nálunk, érezd jól magad a közösségünkben, hívd meg az ismerőseidet is. Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 218 fő
  • Képek - 907 db
  • Videók - 97 db
  • Blogbejegyzések - 320 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 86 db

Üdvözlettel,

Termál-turisztika-wellness klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Pórul járnak az adózás kakukktojásai

Sokkal rosszabbul járnak a számlát adó magánszemélyek és az őstermelők idén az adózási szabályok változása miatt.

A januártól leadott számláknál legalább az összeg felére le kell vonnia a kifizetőnek a közterheket az adószámos magánszemélytől, akkor is, ha 50 százaléknál több költséget tudnának elszámolni. Ez jelentős szigorítás a jellemzően szellemi szabadfoglalkozásúak és őstermelők körében kedvelt adózási formánál. Az adószámos magánszemély igazi kakukktojás az adózásban: olyan, mintha vállalkozó lenne, mégsem az, de adóköteles bevételszerző tevékenységet végez. Tipikusan a mezőgazdasági őstermelők, ügyvédek, újságírók, ingatlan-bérbeadással foglalkozók választják ezt az adózási formát (az ingatlan bérbeadásához már nem feltétlenül kell adószám).

Amiatt is kilógott az adószámos magánszemély a sorból, mert viszonylag kedvezően adózik. Bár ebben most van némi változás.


Fotó: MTI / Rosta Tibor

A kifizetőnek kell levonnia az adót

Az adószámos magánszemélyek adózásánál két fontos változás van az idei évtől. Az egyik, hogy a kiállított számla összege után muszáj a kifizetőnek levonnia az adóelőleget. Ha minden hónapban kap számlát, akkor minden hónapban le kell vonnia.

Tavaly a kifizetőnek még csak akkor kellett az adóelőleget megállapítania és levonnia, ha azt az adószámos magánszemély írásbeli nyilatkozattal kérte. Nyilatkozat hiányában a magánszemély negyedévente magának állapíthatta meg és fizethette be az adóelőleget.

Legalább a számlázott összeg felére meg kell fizetni az adót

A másik változás az adó- és járulékalapot érinti. Az adószámos magánszemély nyilatkozatot tehet a kifizetőnek arról, hogy a neki járó bevételből, illetve költségtérítésből milyen összegű költség figyelembevételével állapítsa meg a közterhek (adó és járulék) alapját. Tavaly decemberig ez a költséghányad elérhette a bevétel 100 százalékát is (vagyis meg lehetett úszni az év közbeni adózást).

Idén januártól viszont (a költségtérítés kivételével) legfeljebb csak a bevétel 50 százalékának megfelelő mértékű igazolható vagy igazolás nélkül elszámolható költségről, költséghányadról lehet nyilatkozni. Vagyis legalább a bevétel fele után le kell, hogy vonja a kifizető az adót (16 százalék szja) és a járulékot (10 százalék nyugdíjjárulék és 8,5 százalék munkavállalói járulék). A kifizetőnek ezen felül legalább a számla összegének felére meg kell fizetnie a (27 százalékos) szociális hozzájárulási adót is. (A járulékokat csak akkor kell fizetni, ha a minimálbér 30 százalékát eléri a jövedelem.)

Jó hír viszont, hogy ha a tényleges költségek mégis meghaladnák az 50 százalékot, akkor ezeket a költségeket az éves adóbevallásban érvényesíteni lehet, és visszaigényelhető a befizetett adó.

Most már jobb lesz egyéninek lenni?

Mit érdemes mérlegelnie annak, aki most dönti el, egyéni vállalkozó legyen inkább vagy adószámos magánszemély? Íme, néhány szempont.

Az egyéni vállalkozó az adószámos magánszemélynél jóval többféle költséget számolhat el. Az adószámos magánszemély a tárgyévi nyereséggel szemben csak tárgyévi veszteséget határolhat el. Az egyéni vállalkozó viszont a korábbi adóév veszteségét a következő adóévi nyereségével szemben (bizonyos korlátozásokkal) is elszámolhatja. Továbbá az egyéni vállalkozó élhet a kisvállalkozói kedvezménnyel is (a még használatba nem vett üzemi célú ingatlanokra, gépekre, berendezésekre, eszközökre kaphat adóalap-kedvezményt). Bár állítólag ezzel a lehetőséggel az adózási kockázatok miatt viszonylag kevesen élnek.

Közterhek szempontjából viszont jobban jár az adószámos magánszemély, mert az általa számlázott összeg legfeljebb felére nem von le tőle adót és járulékot a kifizető. A vállalkozónak viszont legalább a minimálbér (vagy bérminimum után) meg kell fizetnie maga után a munkavállalói és a munkaadói közterheket is.

Ez utóbbit az adószámos magánszemélynél a kifizetőnek kell lerónia.

Ennyi adószámos magánszemély van:

A NAV nyilvántartása szerint március 10-én 657 181 adószámos magánszemély volt.

Az elmúlt öt évben (december végén) így alakult a számuk:

2007. - 267 828 fő

2008. - 596 442*

2009. - 624 054

2010. - 639 313

2011. - 653 202

* 2008-ban azért duplázódott meg az adószámos magánszemélyek száma, mert ettől az évtől a mezőgazdasági tevékenységet végző magánszemélynek (őstermelőnek) akkor is szükséges az adószám, ha kizárólag kompenzációs felárra jogosító értékesítést végez. Adószám nélkül kompenzációs felárra nem tarthat igényt, ezért a termelőnek legkésőbb az első felvásárlás időpontjáig be kell jelentkeznie az állami adóhatósághoz és adószámot kell kérnie. Az őstermelők tömeges bejelentkezése utáni időszakban az adószámos magánszemélyek száma évről évre egyenletesen 2-4 százalékkal növekedett.

 

Biztató uniós pénzelvonás

  • |
  • Megjelent: 2012.03.13. 15:12|
  • Frissült: 2012.03.13. 18:08

Az uniós országok pénzügyminiszterei jóváhagyták a Magyarországot megillető kohéziós források részleges felfüggesztését a következő évre, de úgy döntöttek, hogy ha Magyarország megteszi a szükséges kiigazító lépéseket, az intézkedést már idén júniusban haladéktalanul hatályon kívül helyezik.

Biztató uniós pénzelvonás

Az Európai Bizottság javaslatára a kohéziós forrásokból 495 millió eurót fagyasztanak be 2013. január 1-től, de csak abban az esetben, ha Magyarország nem tesz hatékony lépéseket a költségvetési hiány tartósan három százalék alá szorítása érdekében. Margrethe Vestager Hansen, az EU-elnökséget ellátó Dánia gazdasági minisztere Brüsszelben közölte, hogy a büntető intézkedést már idén júniusban hatályon kívül helyezik, ha Magyarország addig meghozza az elvárt kiigazító lépéseket.

Az előző napokban még olyan értesülések láttak napvilágot, hogy a miniszterek szeptemberben térnének vissza Magyarország ügyére. Hétfőn az euróövezeti pénzügyminiszterek a rossz deficitadatokat felmutató Spanyolországgal szemben jelentős megértést mutattak. Ennek nyomán kedden több uniós ország arra az álláspontra helyezkedett, hogy Magyarországgal szemben is méltányosabban kell eljárni, így a döntés a vártnál sokkal jobban elhúzódó vita nyomán született meg.

Olli Rehn, az EU pénzügyi biztosa azt mondta, hogy a döntés ösztönözheti Magyarországot, hogy fenntartható gazdaságpolitikát folytasson.

Matolcsy György szerint a magyar nemzeti érdekek és az európai uniós értékek szempontjából egyaránt ésszerű megoldás született Brüsszelben, az EU-tagországok pénzügyminisztereinek értekezletén a Magyarországgal kapcsolatos kezdeményezésekről. "Első ízben tapasztaltam miniszterként, hogy az EU-tagállamok legalább kétharmada kiállt Magyarország nemzeti érdekei mellett" - fogalmazott Matolcsy György. Hozzátette: az ésszerű megoldás megszüntette a Magyarországgal szemben sokak által alkalmazott kettős mércét is. Úgy vélte, az ülésen elismerték azokat az eredményeket, amelyeket Magyarország az államadósság csökkentésében, a szigorú költségvetési politikában, az EU-átlag fölötti gazdasági növekedésben és a bővülő foglalkoztatásban elért.

Az Európai Bizottság (EB) a múlt héten javasolta, hogy 2013-tól fagyasszák be a Magyarországot megillető kohéziós, felzárkózatási támogatás egy részét, mert az ország nem teljesítette maradéktalanul a túlzott mértékű deficit lefaragására tett korábbi vállalását.

Az EB friss növekedési előrejelzéseinek fényében az idén és jövőre is 3 százalékos vagy annál nagyobb hiányra számít Magyarországon, még a kormány által legutóbb bejelentett intézkedésekkel együtt is. Magyarország ellen 2004 júliusa óta folyik túlzottdeficit-eljárás.

Brüsszeli források szerint az elvárások között szerepel, hogy a kormány idén hozza a 2,5 százalékos hiánycélt, míg 2013-ban jóval a 3 százalékos határon belül tartsa a hiányt. Orbán Viktor a múlt héten levélben közölte az Európai Bizottság elnökével, hogy a kormány elkötelezett az uniós elvárások teljesítése iránt.

A miniszterelnök a hónap elején azt mondta a közrádióban, hogy a pénzügyminiszterek döntése szinte kódolt, de „2013 januárjától Magyarországtól egyetlen petákot sem fognak elvonni".

A pénzügyminiszteri tanács már 2009-ben tett ajánlásokat Magyarországnak, ám januári tájékoztatásuk szerint ezeknek az ország nem tett eleget. A legfrissebb növekedési előrejelzések és a magyar intézkedések hatására az EB némileg borúlátó a 2012-es, 2013-as költségvetést illetően. A Bizottság előrejelzése szerint 2012-re -0,1 százalékos, recesszió közeli, 2013-ban pedig 1,6 százalékos GDP-bővüléssel számolhatunk.

Az Európai Bizottság magyarországi irodájának vezetője, Szűcs Tamás tegnap azt mondta: a kohéziós alapokkal kapcsolatos eljárásnak az a lényege, hogy ösztönözzék Magyarországot a gazdasági egyensúly pályára állítására, nem pedig az, hogy megbüntessék.

Magyarországnak elkerülhetetlenül meg kell tennie azokat a lépéseket, amelyek leszorítják a költségvetési hiányt - jelentette ki az LMP frakcióvezetője. Jávor Benedek úgy fogalmazott, hogy az Ecofin súlyos döntés hozott, ami annak a jele, hogy az unió nem hisz a kormány ígérgetéseinek, hanem kézzelfogható és hatékony cselekvést vár el. Az LMP is azt várja: a kabinet olyan lépéseket tegyen, amelyik mentesíti Magyarországot a döntés következményei alól, mert ez az ország érdeke is - hangzott el.

A Jobbik frakcióvezető-helyettese szerint az Európai Unió pénzügyminisztereinek keddi döntésével "egy újabb zsarolásnak lehetünk a szemtanúi". Gyöngyösi Márton úgy látja, egyre többen vannak, akik azt gondolják, Magyarország és Brüsszel mai, illetve Magyarország és Moszkva korábbi viszonya között csak az a különbség, hogy Brüsszelben jelenleg két tucat meg nem választott ember hoz döntést a tagállamok ügyében, nem pedig tizenöt, mint egykor a Szovjetunióban. A képviselő hozzátette, pártja szerint Orbán Viktor miniszterelnök azt fogja bebizonyítani az EU-nak, hogy brutális megszorítások árán is teljesíti a közösség diktátumait. A Jobbik továbbra is azt javasolja, a kormány gondolja át az ország EU-tagságát.

A Demokratikus Koalíció (DK) országgyűlési képviselői minden olyan javaslatot meg fognak szavazni, amelyek a visszatérést jelentik a "józan ész politikájához" - mondta az uniós országok pénzügyminisztereinek keddi döntésére reagálva Eörsi Mátyás. A párt országos tanácsának tagja hozzátette, hogy ha ez nem történik meg, akkor a DK az Orbán-kormány legelszántabb ellenfele lesz. Arra a kérdésre, hogy a túlzottdeficit-eljárás 2004-ben indult, azt felelte, hogy az valóban régóta zajlik és más országok ellen is folyik, de a magyar kormány az, amelyik "a legjobban elvesztette a hitelét az Európai Unió előtt" és ennek az eredménye ez a döntés.

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Csapás a nyugdíjasokra! Jön a dupla juttatás tilalma
2012. december 17., hétfő 5:25 Pénzcentrum.hu



Bevezeti a kormány a dupla juttatás tilalmát a közszférában: jövő év július 1-jétől már nem kaphatnak egyszerre nyugdíjat és fizetést a közalkalmazottak, a kormánytisztviselők, az állami vezetők, a bírák, az ügyészek, a rendőrök, a katonák. A korhatár előtti ellátást, a szolgálati járandóságot, az átmeneti bányászjáradékot, illetve a balettművészeti életjáradékot sem lehet a közszférában végzett kereső tevékenység mellett folyósítani. A módosító javaslatot múlt pénteken nyújtotta be az Országgyűlés költségvetési és számvevőszéki bizottsága, ma pedig - érdemi vita nélkül - már szavaz is róla a parlament. Értesülések szerint a jövőben nemcsak a közszférában, hanem az azon kívül dolgozókra is ki kell terjeszteni a megszorítást, jelenlegi formájában ugyanis diszkriminatív.
hirdetés

"Az öregségi nyugdíj folyósítását - a jogviszony létesítésének hónapját követő hónap első napjától a jogviszony megszűnése hónapjának utolsó napjáig - szüneteltetni kell, ha a nyugdíjas közalkalmazotti jogviszonyban, kormányzati szolgálati jogviszonyban, állami vezetői szolgálati jogviszonyban, közszolgálati jogviszonyban, bírói szolgálati viszonyban, igazságügyi alkalmazotti szolgálati viszonyban vagy ügyészségi szolgálati viszonyban áll" - fogalmaz az egyes törvényeknek a központi költségvetésről szóló törvény megalapozásával összefüggő, valamint egyéb célú módosításáról szóló törvényjavaslathoz múlt pénteken délután benyújtott számvevőszéki és költségvetési bizottsági indítvány. A módosítás indoklása rámutat arra, hogy nemcsak az öregségi nyugdíj, hanem a korhatár előtti ellátás, szolgálati járandóság, az átmeneti bányászjáradék és a balettművészeti életjáradék is a dupla juttatás tilalma alá esik. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) közlése szerint a megkötés a kormány tagjaira is vonatkozik, ellenben kivételt képeznek a választott és kinevezett közjogi tisztségviselők.

Az érintetteknek 2013. április 30-ig kell bejelenteniük a nyugdíjfolyósító szervnek, ha a felsorolt jogviszonyokban kereső tevékenységet végeznek. A módosítás szerint az érintettek nyugellátását július 1-jétől szüneteltetnék. A nyugdíjat akkor folyósítanák újra, ha a jogosult bejelenti, és igazolja, hogy megszűnt a munkaviszonya a közszférában. Fontos rendelkezés, hogy az öregségi nyugdíj szüneteltetésének időtartama alatt is nyugdíjasnak minősülnek az érintettek, vagyis minden ilyen státuszú állampolgárnak járó többletjuttatások - például utazási kedvezmények - megilletik majd őket.

Diszkriminatív lehet csak a köszférában tiltani a nyugdíj melletti munkavégzést?

A volt szolgálati nyugdíjasokat tömörítő Szolgálat és Becsület Érdekvédelmi Mozgalom értesülései szerint a kormány nem támogatja azt az itt-ott hallható "menekülési" lehetőséget sem, hogy az érintett öregségi, illetve korhatár alatti nyugdíjasok megbízási vagy szerződéssel végezzenek munkát költségvetési intézményben. A KIM az Index kérdésére ezzel kapcsolatban annyit közölt: "a kormány elvi éllel rögzítette, hogy nem támogatja a vállalkozási, megbízási szerződési formában történő visszafoglalkoztatást".

Az érdekképviselet úgy tudja, hogy olyan módosító javaslat is készült, amely nemcsak a költségvetési szférában, hanem az azon kívül folytatott kereső tevékenységre is kiterjesztette volna a dupla juttatás tilalmát. Ez utóbbi indoka, hogy nem lehet sem a nemzeti alaptörvény, sem az EU közösségi jog alapján kizárólag a költségvetési szférára tiltó normát elrendelni. Az ugyanis számtalan nemzetközi pert, és várhatóan gyors EU kötelezettségszegési eljárást eredményezhet a negatív diszkrimináció hazai jogszabályba ültetése okán - olvasható a mozgalom érvelése a szoli.eu oldalon.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az idei első negyedévben összesen 39 100-an dolgoztak a közszférában a 62-74 év közötti korosztályba tartozók közül. Ebből 5 700-an a humán-egészségügyi és szociális ellátás, 5 400-an az oktatás területén tevékenykedtek.

Sok hűhó semmiért? Amúgy is menniük kell a közszférából az öregeknek

A kormány döntése szerint jövő júliustól fő szabályként az általános öregségi nyugdíjkorhatár betöltésével - amely a jövő évben már 65 évre emelkedik - megszűnik a közszférában foglalkoztatottak jogviszonya - hívta fel a figyelmet közleményében a közigazgatási tárca. Ugyanakkor lehetőség lesz "a nagy tapasztalattal rendelkező és nélkülözhetetlen, de már az öregségi nyugdíjkorhatárt elért és megfelelő szolgálati idővel rendelkező munkaerő továbbfoglalkoztatására" a munkáltató külön kérvényére. Az érintetteket 70. életévük betöltéséig lehet majd továbbfoglalkoztatni.

A várakozások szerint az egészségügyi dolgozók, illetve a természettudományi ismereteket tanító pedagógusok esetében lehet indokolt a nyugdíjkorhatár utáni foglalkoztatás. Az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal adatai szerint az egészségügyben dolgozó, mintegy 136 ezer alkalmazottnak körülbelül tíz százaléka van a nyugdíjkorhatár felett, ezen belül a 29 ezer orvos közül 7 500 a nyugdíjas, de hasonlóak az arányok a felsőoktatásban is. A mentesített dolgozók is nyugdíjasnak minősülnek, ha betöltik a 65. életévüket, de nyugdíjat csak akkor kapnak, ha megszűnik a munkaviszonyuk, vagyis rájuk is vonatkozni fog a dupla juttatás tilalma.

A tett halála az okoskodás?

A módosító indítványt - szinte már bevett szokás szerint - rohamvágtában zavarja le az Országgyűlés. A pénteken beterjesztett javaslatot a költségvetési bizottság ülésén támogatta a Nemzetgazdasági Minisztérium képviselője. Az indítványról - a napirend szerint - mai ülésén már szavaz is az Országgyűlés. Ugyan formailag újra megnyílik az általános és a részletes vita, csak jelképes egyeztetésről van szó. Frakciónként mindössze 10 percben mondhatják el észrevételeiket a képviselők, a függetleneknek - beleértve a Demokratikus Koalíciót - pedig csupán 3 perc jut.

A határozathozatalokra eleve este fél 7 után kerül sor. A napirend szerint innentől számítva a 19., és egyben a legutolsó pontként tárgyal az Országgyűlés az említett módosításokat tartalmazó törvényjavaslatról.

Nem kellett volna kutyafuttában tárgyalni az előterjesztésről, ha az emberi erőforrások miniszter, a közigazgatási és igazságügyi miniszter és a nemzetgazdasági miniszter teljesítette volna a jogszabályban előírt kötelezettségét. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter október 5-én, az első, összesen 397 milliárd forintos megszorító csomag részeként jelentette be, hogy a jövőben nem kíván egyszerre nyugdíjat és bért is fizetni az állam. A 2013. évi költségvetés egyenlegét javító intézkedésekkel kapcsolatos feladatokról szóló kormányrendelet október 19-én jelent meg a Magyar Közlönyben. A jogszabály szerint az említett három miniszternek október 31-ig kellett volna kidolgoznia egy módosító javaslatot, amely a költségvetési szervekkel munkavégzésre irányuló jogviszonyban állók tekintetében a korhatár előtti ellátások, a szolgálati járandóság, valamint a nyugellátások és az illetmény/munkabér együttes folyósítását megtiltja. Ehhez képest másfél hónapot csúszott az előterjesztés.

Ki fog itt gyógyítani?

"Az ügyben semmilyen egyeztetés nem volt a kormány és a szakmai szervezetek között" - mondta el az Index kérdésére a Magyar Orvosi Kamara elnöke. Éger István úgy véli, ha a parlament elfogadja a javaslatot, akkor az ország egyes területein megszűnik az orvosi ellátás.

"Az ország északkeleti részén a járóbeteg-szakellátásban szinte csak nyugdíjas orvosok dolgoznak. Ez az intézkedés tehát a padlóra küldené az ezer sebből vérző egészségügyet" - fogalmazott. Szerinte ez a lépés nemcsak felelőtlen, hanem indokolatlan is, hiszen sok orvos nem keres, és soha nem is keresett jól, ezért a nyugdíja alacsony, így a nyugdíj mellett is dolgoznia kell. Ez külföldön azért nem jellemző, mert az orvosok nagyon megbecsültek és jól fizetettek, így a többségüknek eszük ágában sincs nyugdíjasként gyógyítani - ecsetelte Éger.
Kapcsolódó cikkeink:

A devizanyugdíjasokat is megmenti a kormány
Tízezrekkel kereshetsz többet jövőre: az utolsó esély
Jönnek a magyar luxusnyugdíjak: ki kapja?
Megszűnik az OTP Magánnyugdíjpénztár
Nyugdíjra vágysz? Így húzhatod ki addig
Mennyi lesz a fizetésed jövőre? Most megtudhatod!

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Jelentősen csökkentek a reálbérek

Megjelent: 2012.07.19. 09:48|
Frissült: 2012.07.19. 10:00

Bár tavalyhoz képest átlagban 1,7 százalékkal emelkedtek a nettó átlagkeresetek, de az 5,3 százalékos infláció miatt a reálbérek 3,6 százalékkal csökkentek. A versenyszférában pedig kevesebb embert foglalkoztattak, mint egy éve.
Jelentősen csökkentek a reálbérek
Több került bele, de kevesebbet tudunk rajta vásárolni (Northfoto)

A nemzetgazdaságban – a legalább 5 fős vállalkozásoknál, a költségvetési intézmé­nyek­­nél és a meg­figyelt nonprofit szer­ve­zeteknél – a bruttó átlag­ke­re­setek 4,4 százalékkal nőttek. A csa­ládi ked­vezmény fi­gye­lem­bevé­te­le nélkül számított nettó átlagkeresetek pedig 1,7 százalékkal ha­ladták meg az előző év azonos időszakit - derül ki a KSH legfrissebb statisztikájából.

A teljes munkaidőben alkalmazásban állók átlagos bruttó keresete 220700 forint, ezen belül a vállal­ko­zá­soknál dolgozóké 231 800 forint, a közszférában alkalmazottaké 208 400 forint volt. A versenyszférában átalagosan 7,0 százalékkal nőttek a bérek. A költségvetési szerveknél a közfoglalkoztatás súlyának növekedése miatt csökkent a kereset. Ezt nem átlagosan 2,6 százalékos volt a bruttó keresetek emelkedése.

Nettóban

Nemzetgazdasági szinten az átlagos – családi kedvezmény nélkül számított – nettó kereset 142 700 (ezen belül a fizikai foglalkozásúaké 99 500, a szellemi foglalkozásúaké 187 700) forint volt, 1,7 százalékkal magasabb az előző évinél.

Kik kerestek a legtöbbet illetve legkevesebbet?

A legjobban fi­zető gaz­da­sági ág továbbra is a pén­zü­gyi, biztosítási tevékenység volt (464 900 forint), ezt az információ és kommu­ni­ká­ció (413 500 forint), valamint az energiaipar (villamosenergia-, gáz-, gőz­ellátás, légkondici­onálás) követte (397 200 forint).

A leg­keve­sebbet a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás (139 600 forint), a humán-egészség­ügyi, szociális ellátás (147 100 forint), illetve a mezőgazdaság, erdő­gaz­dálko­dás, halászat (158 200 forint) ágakban dolgozók kerestek.

A vizsgált időszakban a költségvetési szférában a teljes mun­ka­idősök mintegy 57%-a, átlagosan 10 400 Ft – az adó- és járulékváltozások ellen­­tételezésére szolgáló, a keresetbe nem tartozó – kompen­zá­cióban ré­szesült. 2012. januártól a nonprofit szervezetek egy részénél az alkalmazásban állók is része­sül­het­nek kom­­penzációban, így a nonprofit szervezeteknél a teljes munkaidőben dolgozók mintegy 8,5%-a, 10 200 Ft-ot kapott ezen a cí­men.

Foglalkoztatás

A versenyszféra legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozásainál 1 millió 808 ez­er fő volt az alkal­ma­zás­ban állók száma, 29,5 ezer fővel alacsonyabb, mint 2011. január–májusban. A költségvetési szfé­rá­­ban 737 ezren dolgoztak (10,0 ezer fővel többen, mint egy évvel ezelőtt), közülük átlagosan 73 ezren köz­foglalkoztatás keretében.

A közszféra átlagkeresetének szintjét is befolyásoló teljes munkaidős köz­fog­lalkoztatottak létszáma 2012 első öt hónapjában több mint négyszerese volt (átlagosan 58,0 ezer fő) a 2011. év azonos időszakinak.

A meg­figyelt nonprofit szervezeteknél 104 ezer fő állt al­kal­mazásban. Összessé­gé­ben a nemzetgazdaságban – az 5 fő feletti vállalkozásokban, a költségvetési szférában és a megfigyelt nonprofit szervezeteknél – a közfog­lalkoztatottakkal együtt 2649 ezer fő állt alkalmazásban, ami 18,2 ezer fővel alacsonyabb mint az előző év azonos időszaki létszám.

Forrás: Hír24
Cimkék: bér, bruttó kereset, nettó kereset, reálbér

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu